Wereldwijd onderzoek vakantiegedrag

Het grote vakantieseizoen breekt aan. Kuoni, een van de grootste reisorganisaties ter wereld, heeft reizigers in 12 landen gevraagd naar hun vakantievoorbereidingen, vakantieontmoetingen, culinaire avonturen, vakantiegedrag en de ultieme vakantiebeleving. Het Kuoni Holiday Report 2011 geeft inzicht in hoeverre mensen op vakantie, weg van huis, de neiging hebben zich anders te gedragen. Men doet graag dingen die ze normaalgesproken niet zouden doen, waarbij onder meer opvalt dat Nederlanders en Belgen zich op vakantie vrij verschillend gedragen.

Kuoni, een van de grootste reisorganisaties ter wereld, heeft reizigers in 12 landen gevraagd naar hun vakantievoorbereidingen, vakantieontmoetingen, culinaire avonturen, vakantiegedrag en de ultieme vakantiebeleving.

Het grote vakantieseizoen breekt aan. Kuoni, een van de grootste reisorganisaties ter wereld, heeft reizigers in 12 landen gevraagd naar hun vakantievoorbereidingen, vakantieontmoetingen, culinaire avonturen, vakantiegedrag en de ultieme vakantiebeleving. Het Kuoni Holiday Report 2011 geeft inzicht in hoeverre mensen op vakantie, weg van huis, de neiging hebben zich anders te gedragen. Men doet graag dingen die ze normaalgesproken niet zouden doen, waarbij onder meer opvalt dat Nederlanders en Belgen zich op vakantie vrij verschillend gedragen.

Hoe bereiden Nederlanders en Belgen zich voor op de naderende vakantie? Mannen zijn over het algemeen meer ontspannen en bereiden zich nauwelijks voor: 18% van de Belgische mannen (in vergelijking tot 15% van de vrouwen) en 24% van de Nederlandse mannen (in vergelijking tot 22% van de Nederlandse vrouwen) doet niets om zich op de vakantie voor te bereiden. Belgische vrouwen schenken vaker dan Nederlandse vrouwen extra aandacht aan hun persoonlijke verzorging voordat zij op vakantie gaan.

Liefde, romantiek en seks
Nieuwe vriendschappen of een korte vakantieliefde zijn voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de vakantie. Nederlanders hopen twee keer zo vaak op een vakantieliefde dan hun zuiderburen. De Nederlander koestert ook meer hoop dat ze een vakantieliefde (10% vs 6%), seks (10% vs 5%) en een relatie (9% vs 4%) zullen krijgen tijdens de vakantie. Zij vinden zichzelf dan ook flirteriger dan de Belgen (11% vs 7%). Italianen, Spanjaarden en Fransen zijn de grootste flirts. Men heeft in ieder geval vaker de neiging om een avontuur met een ander aan te gaan wanneer ze van huis zijn.

Nieuwe vriendschappen of een korte vakantieliefde zijn voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de vakantie. Nederlanders hopen twee keer zo vaak op een vakantieliefde dan hun zuiderburen.

Vakantiegangers geven toe verliefde gevoelens vooral op bijzondere en ontspannen locaties te ervaren. De top vijf locaties zijn het strand (21%), in de zee (15%), in het zwembad (12%), op een boot (4%) of in een bar/club (3%). Bijna vier op de tien mensen zegt op vakantie ongeveer even veel seks te hebben als thuis. Meer dan één op de tien (11%) geeft aan tijdens de vakantie meer seks te hebben.

Irritaties tijdens de vakantie
Naast aangename ervaringen zijn er ook zaken die irritaties kunnen opwekken tijdens de vakantie. Rommel voert de lijst aan. Vooral Nederlanders irriteren zich daaraan (81%). Aan luidruchtig gepraat ergeren Nederlandse mannen (61%) zich meer dan Belgische mannen (50%). Topless zonnen wordt door 22% van de Nederlandse vrouwen afgekeurd (vergeleken met 20% van de Belgische vrouwen), maar wordt nog meer afgekeurd door Nederlandse mannen (24%).

Dress to impress
Ondanks de extra inspanningen van de Belgische vrouw op het gebied van persoonlijke verzorging, nemen Belgische vakantiegangers de vierde plaats in op de lijst van best geklede nationaliteiten op vakantie. Zowel Nederlanders als Belgen gaan veelal ‘casual’ gekleed op vakantie. Italianen, Fransen en Spanjaarden bezetten de top drie van best geklede vakantiegangers (resp. 34%, 13% en 10%).

Lang leve de lol op vakantie
Hoewel onuitgesproken gedragscodes nageleefd worden, gooien vooral Nederlanders de remmen los, met het oog op een hopelijk spannende vakantie. Belgen willen vooral gewoon ontsnappen aan de dagelijkse routine. Nederlandse jongeren, in het bijzonder, voelen zich op vakantie bevrijd omdat niemand hen kent. Bijna een kwart in de leeftijd 25-34 jaar zegt dat dit hen in staat stelt zich anders te gedragen. Belgische vrouwen voelen zich in hun vakantiekleding een stuk vrijer: 18% draagt meer onthullende kleding op vakantie (in vergelijking tot 4% van de Nederlandse vrouwen). Nederlandse vrouwen verkennen een land bij voorkeur via excursies en door lokaal eten te ontdekken. Ze besteden weinig tijd aan zichzelf door zich bijvoorbeeld te verwennen met schoonheids- of wellness behandelingen (13%), terwijl gezondheids- en schoonheidsbehandelingen bij Belgische vrouwen juist meer favoriet zijn (21%).

Soul searching
Tijdens de vakantie wordt volop aan zelfreflectie gedaan, worden prioriteiten opnieuw gesteld en wordt meer tijd in zaken die de vakantieganger gelukkig maakt gestoken. Belgen leggen meer nadruk op rust en welzijn dan Nederlanders: 47% van de Belgische vrouwen hunkert naar welzijn en 42% hoopt op rust (in vergelijking tot resp. 18% en 9% van de Nederlandse vrouwen). Nederlandse vrouwen willen het liefst aan hun alledaagse beslommeringen ontsnappen (55%). Een derde wil een vakantie vol avontuur en opwinding.

Tijdens de vakantie wordt volop aan zelfreflectie gedaan, worden prioriteiten opnieuw gesteld en wordt meer tijd in zaken die de vakantieganger gelukkig maakt gestoken.

Meest bijzondere belevenissen
De top vakantiebelevenissen onder de respondenten zijn: het bezichtigen van mooie plekken (74%), plezier hebben (65%), buitenlandervaringen opdoen (57%), cultuur snuiven (49%) en het opdoen van culinaire ontdekkingen (47%). Vooral jonge Nederlandse reizigers in de leeftijd van 25-34 jaar geven aan dat lol maken voor hen het belangrijkst is (82%).

Foodism
Hoe culinair aangelegd zijn Nederlandse en Belgische vakantiegangers? 83% geniet van een combinatie van lokale gerechten en gerechten die ze thuis ook eten. 14% eet alleen lokaal en geniet van de gelegenheid om nieuwe smaken en gerechten te proeven. Slechts 4% speelt op veilig en eet uitsluitend wat ze thuis gewend zijn. Nederlandse mannen eten tweemaal zo ongezond en meer desserts dan Nederlandse vrouwen (11% vs 6%). Belgen zijn iets terughoudender en eten gezonder. Nederlanders eten eenmaal thuis vaker de buitenlandse gerechten die zij op vakantie hebben leren kennen (41% vs 30% van de Belgen). Ruim een derde van de Nederlanders en de Belgen (36%) drinkt meer alcohol tijdens de vakantie dan thuis. Vooral Nederlanders in de leeftijd 45-54 drinken meer alcohol tijdens de vakantie (42%).

Toerisme in de toekomst
In de toekomst zal het verkennen van onbekende plekken, duurzaamheid en ecotoerisme steeds belangrijker worden. Reizigers zullen een groter gevoel van verantwoordelijkheid voelen om bij te dragen aan de gebieden die zij bezoeken. Luxe blijft echter altijd prioriteit. Verre reizen specialist Kuoni speelt met haar aanbod in op de vraag naar verre reizen waar luxe en duurzaamheid gecombineerd worden.

Andere opmerkelijke resultaten:

  • 12% van de Nederlandse mannen draagt witte kleding om met zijn nieuw verworven vakantiekleurtje te pronken, vergeleken met 7% van de Nederlandse vrouwen.
  • Belgen zijn actiever tijdens de vakantie: 34% van de mannen en vrouwen doet meer aan lichaamsbeweging op vakantie dan zij thuis doet (slechts 16% van de Nederlandse vrouwen en 14% van de mannen geeft aan meer aan lichaamsbeweging te doen wanneer ze op reis zijn).
  • 27% van de Belgische en Nederlandse vakantiegangers doet niet aan sport tijdens de vakantie; zij willen juist zo min mogelijk doen.
  • Extreme sporten zijn twee keer zo populair bij Belgen dan bij Nederlanders.
  • Nederlandse vrouwen zijn avontuurlijker dan de vrouwen van alle andere ondervraagde nationaliteiten: 35% wil avontuur tijdens haar vakantie.
  • Nederlandse mannen geven op vakantie makkelijk geld uit aan kleding (20%); Nederlandse vrouwen zijn daar wat terughoudender in (14%).
  • 18% van de respondenten wil graag kennismaken met de lokale bevolking.

Martijn

Digital Storyteller, Off-The-Beaten-Path Traveller & Adventure-seeker never far from a camera, bacardi and coffee. Let's cheers and see the world!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>