VS beveelt controles Boeings 737

Een Amerikaans passagiersvliegtuig dat onderweg was van Phoenix naar Californië heeft op 2 april een noodlanding moeten maken in de Amerikaanse staat Arizona. Een uur na vertrek landde het vliegtuig veilig op een luchtmachtbasis bij de grens met Mexico. Pasagiers van vlucht 812 spreken van een groot gat in het dak van het vliegtuig.

Noodlanding Boeing 737 na gat in romp

Een Amerikaans passagiersvliegtuig dat onderweg was van Phoenix naar Californië heeft op 2 april een noodlanding moeten maken in de Amerikaanse staat Arizona. Een uur na vertrek landde het vliegtuig veilig op een luchtmachtbasis bij de grens met Mexico. Pasagiers van vlucht 812 spreken van een groot gat in het dak van het vliegtuig.

Het vijftien jaar oude toestel had 118 passagiers aan boord en was onderweg van Phoenix (Arizona) naar Sacramento (Californië). Kort na vertrek ontstond plotseling een gat van ongeveer een meter groot aan de bovenzijde van de romp, net boven de bagagebakken, waardoor de druk aan boord wegviel. Volgens passagiers ontstond het gat plotseling met een luide knal (“het leek wel een hard geweerschot”). Enkele minuten ervoor zou echter al een ploppend geluid te horen zijn geweest. Het gat was zo groot dat passagiers in staat waren de blauwe lucht te zien.

Het toestel, een 737 van Southwest Airlines, week daarop uit naar de luchtmachtbasis van Yuma, een militaire basis in Arizona. Een uur na opstijgen landde het toestel veilig op een luchtmachtbasis in Arizona. Een flight attendant raakte licht gewond. Er ontstond drukverlies, maar er werden geen passagiers of bemanningsleden naar buiten gezogen zoals bij eerdere incidenten wel gebeurd is. Passagiers klaagden na de landing wel over oorpijn.

Parallellen
Aloha Airlines Flight 243; de Boeing 737-200 van Ahola Airlines die in 1988 tijdens de vlucht in Hawaii eveneens onbedoeld in een cabrio veranderde.Ik moest direct denken aan Aloha Airlines Flight 243; de Boeing 737-200 van Ahola Airlines die in 1988 tijdens de vlucht in Hawaii eveneens onbedoeld in een cabrio veranderde. Op 8.000 meter hoogte verloor het toestel een stuk dak van zes meter. Toen werd een steward uit het vliegtuig gezogen en 61 passagiers raakten gewond, maar het toestel kon wel aan de grond gezet worden.

In juli 2009 moest een Boeing 737 al eens een noodlanding maken doordat er een gat zo groot als een voetbal in de romp was ontstaan. Het vliegtuig van Southwest Airlines was op weg van Nashville, Tennessee, naar Baltimore, Maryland, Southwest Airlines Flight 2294, maar kreeg op 9.000 meter hoogte te maken met het wegvallen van de druk in de cabine door het gat in de romp. Daardoor moest het vliegtuig een noodlanding maken op Yeager Airport in Charleston, West Virginia.

In oktober 2010 gebeurde een gelijkaardig incident op een vlucht tussen Miami en Boston; American Airlines Flight 1640. Daar scheurde het dak van de Boeing 757 open op bijna 10 kilometer hoogte. De piloot vloog terug naar Miami en geen van de passagiers of bemanningsleden raakte gewond.

Metaalmoeheid
Als oorzaak van het ontstaan van het gat in het dak werd in alle gevallen metaalmoeheid aangewezen. De leeftijd van het vliegtuig is een belangrijke factor, evenals het aantal gemaakte vluchten. De toestellen met de problemen waren op het moment van de ongelukken 15, 19 en 20 jaar oud. In die 19 jaar had het eerste toestel minstens 89.090 vluchten doorgemaakt, veel meer dan de 75.000 vluchten waarvoor het toestel was ontworpen. Het toestel van American Airlines had echter maar 22.000 takeoffs en landingen en de 737 van Southwest heeft 42.500 vluchten gemaakt.

Ook de Boeing 737-300 van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines, die afgelopen vrijdag in volle vlucht een stuk romp van ruim 1 meter lang verloor, vertoont tekenen van metaalmoeheid. Dat hebben de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten bekend gemaakt. In de romp van de rampvliegtuig zijn op verscheidene plaatsen scheurtjes en andere tekenen van metaalmoeheid vastgesteld.

Tientallen vliegtuigen onderzocht
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft dinsdag opgeroepen om Boeing 737-300’s, -400’s en -500’s met meer dan dertigduizend start en landingen op de teller extra te inspecteren. Vanwege de constante drukverschillen die de cabines ondergaan kunnen scheurtjes ontstaan.

Southwest heeft besloten 81 toestellen van haar 737-vloot voor inspectie aan de grond te houden, op een totale vloot van 548 Boeing 737’s. Als gevolg van de ingelaste inspecties heeft Southwest de afgelopen dagen honderden vluchten moeten annuleren. Alleen al afgelopen weekend annuleerde Southwest Airlines door de extra controles zo’n 600 vluchten.

“The safety of our Customers and Employees is our primary concern,” zei Mike Van de Ven, chief operating officer van Southwest Airlines. “We are working closely with Boeing to conduct these proactive inspections and support the investigation. We also are working aggressively to attempt to minimize the impact to our Customers’ travel schedules today.”

Bij nazicht van alle oudere types 737-300 van Southwest zijn bij nog drie vliegtuigen eveneens scheurtjes vastgesteld, heeft de Amerikaanse transportveiligheidsraad NTSB bekendgemaakt. Zulke scheuren worden gezien als de oorzaak van een plotseling gat in het dak van een toestel, dat vrijdag een noodlanding moest maken. Een deel van de vloot van de luchtvaartmaatschappij had recent een nieuwe buitenlaag gekregen, maar de 737’s nog niet. Wel vreemd dat Mike Van de Ven spreekt over “een nieuw en onbekend probleem”… In 2009 betaalde Southwest nog een boete van 7,5 miljoen dollar voor het overslaan van verplichte keuringen op metaalmoeheid in 2006 en 2007.

Wereldwijd
De Boeing 737 is een populair narrow-body passagiersvliegtuig dat sinds 1967 door Boeing wordt vervaardigd. Van de Boeing 737-serie zijn ondertussen meer dan 5.000 exemplaren gefabriceerd (het 5.000e is afgeleverd aan Southwest Airlines op 13 februari 2006). Bekende namen die met deze Boeings vliegen zijn Lufthansa, KLM en transavia. Elke 9 seconden stijgt er ergens ter wereld een Boeing 737 op.

Wereldwijd zijn er momenteel 931 Boeings van dit type actief, maar de problemen zouden zich alleen voordoen bij oudere modellen. Wereldwijd moeten nu 175 Boeings 737 van de types 300, 400 en 500 met meer dan 35.000 starts en landingen worden gecontroleerd.

Martijn

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>