Travel to change

Travel2change daagt reizigers, organisaties en lokale gemeenschappen uit om innovatieve en duurzame projecten ter ondersteuning van de lokale bevolking en samenleving in te dienen. Deze uitdaging draait om het thema water gecombineerd met toerisme. In vier categorieën wordt gestreden om het beste idee: gezondheid, milieu, sport en educatie.

The Marwar desert region in western Rajasthan (India), called the Land of Death in Sanskrit, is an absolutely majestic place to visit. And, quite in contrast to the characteristically dry sandy Thar Desert it stands on, the images of its people, dances, and songs are truly colorful. But no picture of the Marwar region is complete without the sight of Paniharan- women walking long distances in the heat carrying a 20 liter pot on top of their head. Here this is a daily regiment, owing to the distant and few sources of water. This is the curse of the land: though blessed with a rich cultural heritage, it faces an incessant thirst for water.

Travel2change daagt reizigers, organisaties en lokale gemeenschappen uit om innovatieve en duurzame projecten ter ondersteuning van de lokale bevolking en samenleving in te dienen. Deze uitdaging draait om het thema water gecombineerd met toerisme. In vier categorieën wordt gestreden om het beste idee: gezondheid, milieu, sport en educatie.

Wij spraken met Thomas Kohler, oprichter van travel2change. Het idee van travel2change is om samen lokale gemeenschappen duurzaam te ondersteunen. Thomas Kohler is een sociale media-expert en in het dagelijks leven werkzaam als marketing assistent-professor aan de Hawaii Pacific University. Dit is de man achter het mooie idee en wij vroegen hem dan ook meer over zijn project.

Let’s not just travel, but travel to change!
“We believe that traveling can make a difference both in the lives of travelers and in the lives of local communities. Travelers benefit because their travels become more adventurous and purposeful and local communities receive support in creating change for social, health, or environmental problems. Through connecting travelers and local communities we aim to ignite cycles of positive change. So inspire with your idea today!”

Tijdens een surftrip met vrienden op Mauritius, drong het tot hem door dat hij compleet uitgerust was om te kunnen windsurfen, terwijl de lokale jongeren in deze prachtige omgeving geen uitrusting konden betalen. Ik kan het me voorstellen; met een surfplank en zeil alleen ben je er natuurlijk nog niet. Sta je daar met je surfboard met voetbanden, boardrail, baseplate, mastvoet, mastverlenger, je wave vinnen… en met je surfzeil met zeillatten en cambers, je mast van carbon en epoxy, je carbongiek, trapeze met trapezelijnen.

Travel2change
Deze ervaring bracht Thomas Kohler op het idee om het plezier van het avontuurlijke reizen extra betekenis te geven, om zo te proberen een duurzame verandering voor de lokale bevolking teweeg te brengen. Dit idee werd verder uitgedacht en leidde tot de oprichting van de non-profit organisatie travel2change, door een klein team van vrijwilligers.

Travel2change heeft een wereldwijde wedstrijd uitgeschreven voor initiatieven die lokale gemeenschappen duurzaam ondersteunen. Verre reizen specialist Kuoni helpt de stichting met het verwezenlijken van de reis van de winnaars om ter plekke mee te werken aan het initiatief. Zij steunt dit specifieke project omdat het een positief effect heeft op de lokale leefgemeenschap.

The pacific ocean is full of debris, platsic bottles, old tires, fishing nets and all imaginable items. But there is also the things you cannot see, tiny bits of plastic particles are also found everywhere and the effects of the marine life is still not clear. The idea is to get schools and communities in Hawaii and California involved, to teach and inform about this matter and why we need to protect our oceans.Travel2change prijst zich gelukkig met de hulp van de reisorganisatie Kuoni. Duurzaamheid is voor Kuoni een belangrijk onderwerp. Kuoni doet al meer dan tien jaar veel aan Corporate Responsibility en is een betrouwbare partij met veel ervaring. Kuoni ondersteunt dit project al vanaf het begin, vooral omdat de lokale bevolking zelf plannen kan indienen en beoordelen. “Dat is een belangrijke meerwaarde. Kuoni staat voor verantwoord reizen en hecht veel waarde aan het stimuleren van de lokale economie. Social media als Facebook worden bij dit project ingezet. Dat vernieuwende aspect is ook belangrijk voor ons”, aldus Arjen Nijdam, Marketing en Communicatiemanager van Kuoni.

Travel2change bestaat uit een klein team gepassioneerde en ambitieuze reizigers, dat gelooft dat de ‘crowd sourcing approach’ de meeste potentie heeft; dat het beter is reizigers, locals en organisaties van over de hele wereld via het online platform met elkaar in contact te brengen, dan individuele projecten op te starten. Daarom is de website travel2change opgezet, een enthousiaste community van vrijwilligers die elkaar willen inspireren, die avontuurlijke, betekenisvolle reizen willen maken, en die willen samenwerken om projecten te verwezenlijken.

Het travel2change platform is eind april dit jaar gelanceerd. De website wordt regelmatig bezocht door mensen uit meer dan honderd landen. Tot op heden zijn er meer dan vierhonderd leden, afkomstig uit de hele wereld. Een kwart van de bezoekers representeert lokale gemeenschappen en een kwart van de bezoekers is geregistreerd als organisatie. Dat is goed nieuws, want het is noodzakelijk voor elk (winnend) project om lokale steun te hebben. Travel2change werkt dan ook hand in hand met de locals om de projecten te laten slagen.

Het travel2change team is wereldwijd verspreid; van Hawaï tot Oostenrijk en zelfs helemaal in Cambodja. Ze werken samen via e-mail, Facebook en Skype. Iedereen draagt zijn steentje bij aan een specifiek onderdeel. Het leuke is dat zij geen antwoorden hebben, maar op zoek zijn naar de juiste personen om mee samen te werken en de juiste vragen te stellen. Het motto is “Let’s rethink travel and realize your ideas!”

Wereldwijde wedstrijd
Travel2change daagt reizigers, organisaties en lokale gemeenschappen uit om innovatieve en duurzame projecten ter ondersteuning van de lokale bevolking en samenleving in te dienen. Deze uitdaging draait om het thema water gecombineerd met toerisme. In vier categorieën wordt gestreden: gezondheid, milieu, sport en educatie. Travel2change en Kuoni streven er op deze manier naar bij te dragen aan verantwoord toerisme dat lokaal een positieve verandering teweeg brengt door synergie en samenwerking.

I am proposing to create a yearlong surf organization for the youth in and around Robertsport beach. The organization would provide local Liberian youth with the resources they need to master the art of surfing.Inmiddels zijn er al bijna zestig plannen ingediend en travel2change groeit nog elke dag. Deelname aan deze wedstrijdronde staat nog open tot 10 juli 2011. Een van de leden heeft het “Surf Liberia” project voorgesteld, wat als doel heeft een surfgemeenschap op te zetten dat gerund wordt door de lokale jeugd. Tot nu toe is dit een privilege voorbehouden aan toeristen. Een ander project richt zich op een leerervaring rondom sanitaire voorzieningen en hygiëne in Kenia. Missies hiervan zijn bewustzijn bij de lokale bevolking te vergroten en zelfvoorziening te bevorderen.

De meeste leden komen uit Noord-Amerika, Europa en Azië, terwijl de meeste projecten worden aangedragen voor Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Travel2change hoopt echter dat iedereen zijn bijdrage levert; al is het maar een commentaar op, of een beoordeling van een ingediend idee.

De winnaars
De inzenders van de vier beste ideeën krijgen ondersteuning om het project uit te (laten) voeren en de bedenkers krijgen de kans naar de bestemming af te reizen om zelf mee te helpen. Leden van de site kunnen de ingediende projecten beoordelen. Een jury bestaande uit internationale experts, uitgekozen door travel2change, zal dit ook meenemen in haar eindoordeel waarbij gekeken wordt naar creativiteit, doeltreffendheid, effect, haalbaarheid en duurzaamheid. Tevens houdt de jury rekening met het oordeel vanuit het betreffende gastland (zij kunnen hun enthousiasme voor een idee aangeven op de site). Op 17 juli worden de winnaars bekend gemaakt.

In de zomer van 2011 zullen de winnaars de reis maken naar de betreffende bestemming en zullen zij ondersteuning ontvangen bij het samenwerken met de lokale bevolking om de ideeën te realiseren. Maar het is vooral belangrijk voor travel2change om op de lange termijn actieve ondersteuning te verlenen. Sommige projecten kunnen wellicht worden opgenomen in Kuoni’s duurzaam reizen programma. Kuoni heeft daarom duurzaam reizen, in veel opzichten, hoog in het vaandel staan. In dit kader steunt Kuoni al meer dan dertig projecten over de hele wereld die onder meer seksuele uitbuiting van kinderen tegengaan, betere werkomstandigheden waarborgen, zorgdragen voor de beschikbaarheid van schoon water en het broeikaseffect verminderen.

Na de eerste wedstrijdronde zullen er in de herfst en volgend jaar nieuwe rondes volgen. Op dit moment wordt nog druk gebrainstormd over potentiële topics; er wordt ofwel gekozen voor een specifieke locatie, of er wordt gekozen voor een speciaal onderwerp van wereldwijd belang.

Travel2change staat open voor ideeën, dus schiet maar!

Travel2change

Het volledige interview

De intrede van community-centered tourism

  • THE PROJECT
    Can you tell us more about who you are, and about your ideas for starting up this project?
    (Thomas Kohler) I work as an Assistant Professor in Marketing at the Hawaii Pacific University and my research deals with crowd sourcing and online communities. This has led to the community-based approach of travel2change. The initial idea for travel2change was shaped particularly by one of my own travel experiences. After graduating from university about four years ago, I travelled to Mauritius in Africa for a windsurfing trip. I felt privileged to have all the means at such a young age that allowed me to perform this sport, a sport that has provided me with so much joy. At the same time I realized that the local youth did not have the opportunity to enjoy this wonderful activity, although they were surrounded by the ideal setting for it. This experience triggered the idea of combining an adventurous purposeful experience with an effort to bring joy and some change to the local communities.

    How did you first start up this project, after having the initial ideas in mind?
    The idea developed further and led to the gathering of a small team of volunteers and establishing travel2change as a non-profit organization. We founded the organization in Austria, but are acting and operating globally. We were fortunate to get Kuoni onboard, because having a strong travel partner and a partner that especially has a credible Corporate Responsibility track record and a lot of expertise when it comes to “Destinations” projects was key for us. Kuoni has been involved in the Corporate Responsibility area for over 10 years now – with particular focus on mitigation of climate change, fair working conditions, protection of children from sexual exploitation and water scarcity. That is why Kuoni was a perfect fit to help us bring travel2change to life. Rather than individual projects, we believe that a crowd sourcing approach, where a large group of people collaborate to accomplish a goal, has the most potential. We then developed our online platform on www.travel2change.org to connect travellers, local communities and organizations from around the globe to initiate change through purposeful travelling.Travel2change is an enthusiastic community of volunteers who desire to inspire each other, have adventurous, purposeful travel experiences, and interact and collaborate with each other to bring the projects to their full potential.

    What is the role Kuoni has in this project, and when did Kuoni get involved?
    Kuoni is the main supporter and travel partner of travel2change.The company’s involvement is in line with Kuoni’s Corporate Responsibility strategy and its commitment to support sustainable and fair travel that can create a positive impact on the lives of local communities. And water is also one of the primary focus areas within the company’s CR strategy. Kuoni has been involved from the beginning onwards and provides valuable support with tasks from design to consulting on several topics. The Kuoni Group is one of the world’s leading globally-active leisure travel organizations.

    Do you only work with the two founders, Thomas Kohler and Markus Mitterdorfer?
    Travel2change consists of a small team of enthusiastic and ambitious people who love travelling across the globe, enjoy volunteering and are interested in making a positive difference in the world. We are essentially forward thinking, optimistic, adventurous people. Our team is spread across the world from Hawaii to Austria and all the way to Cambodia and we collaborate via Email, Facebook and Skype. Everyone contributes to a specific part to support and advance our travel2change mission. We invite everyone to be a part of our community and contribute to our mission. While we don’t have all the answers, we are looking for the right people to work with and pose the right questions.

    Do you have plans yourselves to help improve the lives of local communities?
    We are planning to allow some of our team members to join the winning projects to help with the realization of the projects. They will provide assistance with the implementation and facilitate the documentation and communication between the travellers and the rest of the travel2change community. Our emphasis lies in the interaction between all members of our community and the transfer of knowledge about the projects. Personally I would love to join one of the projects to have an adventurous and purposeful travel experience! The most important thing about the implementation of the projects is though that we want to provide active, continuous and long-term support once the projects have been selected.

    Do you have many local communities supporting the project?
    We are fortunate to have visitors to the website from over 100 countries. About a fourth of all users represent local communities and another fourth are registered as organizations, who often represent local grassroots initiatives. For each winning project, it is necessary to have strong local support. We aim to work hand in hand with local community members to facilitate sustainable and successful projects.

  • THE CHALLENGE
    Right now it is all about the first idea challenge, Can you tell us about the response?
    Our travel2change platform was launched in late April this year. We so far have over 400 community members from all around the world. Travellers, local communities and organizations alike have submitted almost 60 project ideas until today. We are growing each day and hope to receive many more great project proposals until the contest end on July 10.

    Were there 57 submitted ideas?
    So far yes, we hope to get many more before the submission deadline. We heard from many community members that they are working on fine-tuning their idea for submission.

    Which ideas became the winning ones, and why (the challenge was extended to July 10)?
    Project ideas are evaluated by the travel2change community as well as by our jury of experts. The evaluations are based on the creativity, effectiveness, impact, feasibility, and sustainability of the project idea. One project in each of the four categories (sport, health, education and environment) will win. A traveller who submitted a winning idea receives a free trip and support to bring the idea to life. Local communities and organizations receive travellers’ assistance to make the winning idea happen as well as support. We also provide a free trip to join any one of the winning projects to our most valuable participant in the idea generation challenge. Valuable participants are inspiring with ideas and thoughts, are active in providing feedback on ideas in the form of ratings and comments and contribute enthusiastically to the growth of our community.

    How will these winning projects be initiated now, what are the next steps?
    After the winning projects have been awarded in the joint efforts by our jury and travel2change community members, our organization helps bring to life the best projects submitted by our community members. In collaboration with Kuoni, we will organize and coordinate the travel plans for each project. We will ensure the connection between volunteer travellers and local community members so they can collaborate. Further we will provide funding to help with the realization of the projects. During the travels, we will focus on the knowledge exchange and interaction within our community. But it is particularly important for us to provide active, continuous long-term support to the projects i.e. past the travel and first implementation phase: some might become part of the CR projects supported by Kuoni, or might be incorporated in Kuoni’s sustainable travel program and its volunteering section.

    Where is the focus of the participants worldwide?
    We encourage everyone to join our community and submit ideas into our idea challenge. We are aiming to work globally and to have a global impact. Our community members as well as the submitted ideas are spread out across every continent. Everyone can have great ideas to contribute to our idea challenge. Most of our members are, however, from North America, Europe and Asia while most of the proposed projects take place in Africa, Asia and South America. We would also like to encourage projects in the western world and to have travel2change happening both ways.

  • THE FUTURE
    What happens after this first idea challenge?
    Our focus is now to help our community develop their project ideas into feasible and great projects. On July 17 we will announce the winning projects of the first travel2change idea challenge. Travel arrangements for the winning projects will be coordinated shortly after while the first travels, our so-called experience phase, will take place in the months of August and September. The length of the travels will depend on the respective projects. During this time our focus will be on the interaction between the travellers and the travel2change community in order to share thoughts and ideas about the projects.(Also see above for support beyond the “first phase”)

    Do you have plans for a new (second, third, …) theme yet?
    After the first cycle of our idea challenge, we plan to hold several idea challenges for fall and next year. We are currently brainstorming potential topics that either focus on a particular destination or a special issue that is a global concern – or also another CR focus area of Kuoni. We are also happy to receive suggestions and ideas from our community!

    Will travel2change be expanded?
    We have plans to launch several idea challenges for the next phase and we will continue to work on bringing travellers together with local communities around purposeful travelling. This might mean to launch mobile applications or events in the physical world. The website is the starting point and we hope that we can scale the project to create a positive impact on the lives of many more travellers and local communities in the future.

  • Last but not least: can we -as western tourist- do something to help?
    Travel2change is about the change that occurs within travellers through purposeful travel experiences and also about the change that hopefully happens within the lives of local communities. Everybody can contribute during this first inspiration stage through commenting or rating ideas, sharing the project with friends or submitting ideas. We will also offer a group of travellers the opportunity to join the trip to collaborate with the local communities to realize the project.
  • Martijn
  1. Gert-Jan zegt:

    Volgens mij vergroot toerisme in de meeste landen de inkomensongelijkheid juist. Vooral de landbouwsector, waar veel arme mensen werken, blijft achter. Dus misschien kan hier in een volgend project aandacht worden besteed?

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>