De grootste irritaties op hotels

Eindelijk is het zover, na lang wachten is het tijd voor je welverdiende vakantie. Genieten van rust, lekker eten en je “thuis weg van huis”. Maar… eenmaal aangekomen lijkt je geboekte paradijs meer op een nachtmerrie.

huisvrouwentips-voor-hoteliers

Eindelijk is het zover, na lang wachten is het tijd voor je welverdiende vakantie. Genieten van rust, lekker eten en je “thuis weg van huis”. Maar… eenmaal aangekomen lijkt je geboekte paradijs meer op een nachtmerrie.

Op de kamer vind je nog wat sporen terug van de vorige bewoners, het bed voelt aan als een houten plank, de badkamer heeft zijn beste tijd gehad en als klap op de vuurpijl krijg je na een nacht slecht slapen een ontbijt dat nog schaarser en beperkter is dan in je studententijd.

Best Western Landmark Inn Park City

Hotel ergernissen!
Hoe meer je reist, hoe meer je ze tegenkomt. De prijs van het hotel maakt het verschil niet, want ook een duur hotel is geen garantie op succes. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de verwachtingen en hoe groter de teleurstelling dan weer kan zijn. Soms zijn de mankementen aan een hotel meer grappig dan irritant, maar als we sommige hotelbeoordelingen moeten geloven, komen reizigers soms in een grafkelder terecht.

“De badkamer en slaapkamer zaten vol schimmel, de ventilatie boven het bad was oud, stoffig en helemaal vies. De toiletbril was allesbehalve schoon. Mieren kropen op de muur naast ons toilet.”

“Schimmel achter de airco, vlekken van dode insecten op de muren en het plafond en gescheurde gordijnen. Het gebouw is slecht geïsoleerd en heeft nood aan een volledige renovatie.”

“Hotelkamer: verouderd en vochtig, muffe geur, onhygiënisch tapijt, urinegeur uit de douchebak. Een bouwvallig en slonzig hotel. Je zou schrik hebben hier een of andere ziekte op te lopen. Vermoedelijk werd het beddengoed om de paar gasten eens veranderd…. net als de handdoeken… Horror!”

De top 10 hotelergernissen
Boekingssite hotel.info nam deze hotelergernissen serieus en heeft daarom 20.000 negatieve hotelbeoordelingen van de laatste 2 jaar onder de loep genomen. Als resultaat zijn hier de tien meest voorkomende, terugkerende ergernissen:

  1. Extra kosten voor WiFi, parking, ontbijt, etc. (66%)
  2. Gebrek aan service (54%)
  3. Gebrek aan keuze op het ontbijtbuffet (48%)
  4. Oncomfortabele bedden (46%)
  5. Vuile kamers en gebrek aan hygiëne (43%)
  6. Onvriendelijkheid (35%)
  7. Slechte kwaliteit van het ontbijtbuffet (33%)
  8. Geluidsoverlast (31%)
  9. Algemene prijs-kwaliteitverhouding (30%)
  10. Hotel niet zo goed als voorgesteld (26%)

vieze badkamer hotel

Het komt neer op de beoordelingen
Bij het boeken van een hotelkamer via internet vergelijk je foto’s, prijzen en beoordelingen. Zo krijg je een perfecte eerste indruk van de mogelijkheden. Uit een studie over hotelbeoordelingen van de ITB en de Universiteit van Worms is gebleken, dat mensen naast het lezen van de hotelomschrijving, veel aandacht schenken aan de beoordelingen van voormalige hotelgasten. En ondanks dat bijna iedereen weet dat hotelbeoordelingen niet blindelings te vertrouwen zijn, gebruikt 90% ze om hun beslissing te nemen.

Kennelijk spelen deze hotelbeoordelingen een grote rol bij het kiezen van een hotel. Volgens een studie van de ITB en de Universiteit van Worms blijkt dat wel 90% van de reizigers hotelbeoordelingen gebruikt om een uiteindelijke beslissing te nemen. Maar liefst 70% leest zelfs tot wel 20 verschillende beoordelingen voor ze een hotel boeken.

De hotelier kan deze beoordelingen dus best niet al te luchtig nemen. Dit inspireerde het team van hotel.info om een overzicht te maken met huisvrouwentips voor hoteliers. Eenvoudige en efficiënte tips voor hoteliers om deze regelmatig terugkerende ergernissen in de toekomst te voorkomen, zoals “hotelgasten verwachten tegenwoordig een gratis WiFi-verbinding”. Meubels reinig je volgens hen met wodka en water, de badkamer maak je schoon met sinaasappelschil en spiegels dan weer met scheerschuim. Ook voor het ontbijt is er een gouden tip: ‘het beste eitje is tussen de 5 en 6 minuten gekookt’. Laten we hopen dat de hotels hier ook gehoor aangeven.

 
Hoge verwachtingen van hotelgasten
Natuurlijk moet je je ook wel eens de vraag stellen of de verwachtingen van reizigers soms niet te hoog zijn? Uit deze resultaten blijkt dat vrijwel alles standaard goed geregeld moet zijn. Op vakantie verwachten we het allerbeste en we willen dan ook niets van de luxe van thuis missen. Gratis snelle WiFi op de hotelkamer, een uitgebreid en kwalitatief ontbijtbuffet, donzige bedden, niet te vergeten een goed kussen, geen huilende kinderen in het restaurant of in de kamer ernaast en een altijd lachend en beschikbaar kamermeisje. Vakanties zijn er om in de watten gelegd te worden! Maar is het nu echt zo hinderlijk om bij aankomst op de bestemming te ontdekken dat de afstand tot aan het strand 5 minuten langer is dan omschreven en het zwembad er op foto toch beter uitzag?

Hoe serieus moeten we hotelbeoordelingen nemen?
Best serieus blijkt uit deze zelfde studie, want 70% vindt dat het geboekte hotel overeenkomt met de beoordelingen, maar gelukkig vindt 20% zijn hotel boven verwachtingen. Want het is niet voor iedereen een ramp als de hotelkamer een beetje kleiner uitvalt, de gekookte eitjes juist op zijn of de kamermeisjes zijn vergeten te stofzuigen onder het bed. Hotel reviews zijn daarom altijd het best tussen de lijntjes te lezen, want niet iedereen heeft dezelfde reisvoorkeuren, verwachtingen en prioriteiten.

Martijn

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>