Belfast en Noord-Ierland investeren fors in toerisme

Belfast en Noord-Ierland versterken hun toeristische positie met forse investeringen in de hotelsector, het prestigieuze golftoernooi The 148th Open en een grote overzichtstentoonstelling van Game of Thrones. Het aantal internationale bezoekers heeft in de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De groei vanuit Nederland is positief beïnvloed door het aantal wekelijkse retourvluchten van KLM en EasyJet tussen Amsterdam en Belfast, inmiddels 16 per week.

Veelbesproken Game of Thrones®-tentoonstelling opent begin april

Vlak voor het begin van het allerlaatste seizoen van de populaire Game of Thrones®-serie opent in Belfast een groot opgezette tentoonstelling ‘Game of Thrones™ – The Touring Exhibition’ haar deuren. Een must-see voor alle fans en de plek om helemaal op te gaan in de serie met talrijke originele kostuums, rekwisieten en bijzondere decorstukken uit alle zeven seizoenen. De tentoonstelling voert de bezoekers mee in het mystieke land van Westeros en Essos en vindt plaats in het Titanic Exhibition Centre, tegenover de legendarische Titanic Studios waar een groot deel van de afleveringen in de afgelopen tien jaar zijn opgenomen.

Dark Hedges

Dark Hedges, foto van Visit Belfast

Dark Hedges

Ook in het Ulster Museum komt het verhaal van Game of Thrones® tot leven, een 77 meter lang wandtapijt neemt je mee door de belangrijkste gebeurtenissen uit de eerste zeven Game of Thrones® seizoenen. In juni 2019 worden de laatste panelen toegevoegd, die het verloop van seizoen acht vertellen.

Miljoenen investering in hotels en attracties

Met een investering van ruim 150 miljoen pond en ambitieuze plannen voor een nieuwe bezoekersattractie, zet Belfast zich opnieuw sterk op de kaart als een must-see bestemming. De recordvraag naar hotelkamers in de afgelopen jaren heeft geleid tot een enorme uitbreiding van capaciteit. Alleen al in 2018 zijn er meer 1.000 kamers bijgekomen, waaronder internationale ketens als AC Marriott, Hampton by Hilton en EasyHotel, maar ook het 300-kamers tellende Grand Central Hotel in het centrum. Hierdoor zijn in alle categorieën, van budget tot 5-sterren de luxe, nieuwe accommodaties toegevoegd. De uitbreiding in hotelcapaciteit komt hiermee nog niet aan zijn einde, want ook in 2019 zullen weer een aantal nieuwe hotel hun deuren openen, inclusief het George Best Hotel, The Waring en het Bank Square Hotel. Daarnaast zijn er tal van andere expansieplannen.

‘Belfast is de motor van het toerisme naar Noord-Ierland, waarna de bezoekers over andere regio’s uitwaaien. De stad zelf is sterk in opkomst als zakelijke-, toeristische- en cruise-bestemming. In de afgelopen zeven jaar is het volume van buitenlandse bezoekers met 56% gestegen’, vertelt CEO Gerry Lennon van Visit Belfast. ‘Vorige week heeft de regering van het Verenigd Koninkrijk een overeenkomst getekend en zal de komende 15 jaar £ 350 miljoen investeren in de regio Belfast. Toerisme is daarin een van de belangrijkste sectoren.’

The 148th Open, Royal Portrush

Noord-Ierland en golf zijn één. Niet alleen heeft het grote kampioenen voortgebracht zoals Rory McIlroy, Darren Clarke en Graham McDowell, daarnaast heeft Noord-Ierland een aantal van ‘s werelds meest gerenommeerde golfbanen. Alleen Belfast telt al 14 golfbanen en golfcentres.

Dit jaar wordt de golfkoorts in Noord-Ierland nog eens extra aangewakkerd wanneer in juli The 148th Open plaatsvindt op de prachtige golflinks Royal Portrush, op 90 minuten van Belfast. Het is voor het eerst sinds 1951 dat The Open terugkeert naar Noord-Ierland en Royal Portrush. The Open Championships is één van de vier ‘Majors’ in golf, en het enige toernooi van deze vier dat in Europa plaatsvindt. Van 14-21 juli komen toeschouwers en media vanuit de hele wereld naar Belfast en Noord-Ierland om de golf wereldtop te zien strijden om de Claret Jug en de eerste plaats.

Martijn
  1. Celina zegt:

Wat een leuke blog! Noord-Ierland lijkt me echt nog een keer geweldig om naartoe te gaan Door deze blog ben ik nog meer aan het twijfelen geraakt haha.

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken: