Uit je comfort-zone in Frankrijk

Kleurrijke bossen, aangename temperaturen, een overweldigende natuur en geen hordes toeristen. In het najaar is Frankrijk misschien wel op haar mooist. Aan de voet van de westelijke Alpen en grenzend aan Nationaal Park Les Écrins vind je een speelparadijs aan rotsen waar klimmers de kriebels van in hun buik krijgen.

Een speelparadijs aan rotsen? Dat klinkt ons leuk in de oren. Met een paar weken vrije tijd en koffer volgeladen met klimmateriaal en kampeerspullen gaan we met de auto op pad. En natuurlijk nemen we ook onze camera mee! Deze periode in Frankrijk is waanzinnig kleurrijk en leent zich bij uitstek voor het schieten van oneindig veel mooie foto’s.

Verscholen tussen de bergen vind je valleien met klimrotsen

We beginnen onze roadtrip met een korte stop in Luxemburg en maken vervolgens een acht uur lange rit zuidwaarts richting de westelijke Alpen. We bezoeken de Hautes-Alpes, het departement van Frankrijk met naar zeggen de mooiste natuur van het land. In het departement dat zich onder de Savoie Mont Blanc regio bevindt ligt Nationaal park Les Écrins en Park Naturel du Queyras. Met tientallen bergtoppen met hoogtes variërend tot boven de 3.000 en 4.000 meter is dit gebied niet alleen een waar paradijs voor bergwandelaars, maar zeker ook voor klimfanaten. Tussen de bergen in liggen diepe valleien met hoge rotswanden die perfect zijn om te klimmen. Bovendien zijn de temperaturen op deze hoogte nog aangenaam genoeg om een dagje fanatiek los te gaan op de rotsen.

De najaarsperiode zorgt voor kleurrijke foto’s

We hebben onze klimspullen meegenomen en om dat het even geleden is dat we hebben geklommen, gaan we onszelf eerst opwarmen met een Via Ferrata. Een Via Ferrata, of klettersteig (zoals onze oosterburen het noemen), betekent letterlijk ‘ijzeren weg’ en bestaat dus uit een staalkabel langs een bergwand die een parcours vormt. Variaties zoals apenbruggen, touwbruggen, ladders, overhangende passages en tyrolienebanen zorgen ervoor dat je met trillende benen uit je comfort-zone wordt getrokken. Hoewel het iets minder spectaculair is dan rotsklimmen is het een stuk uitdagender dan bergwandelen en een perfecte manier om het gevoel met de rots weer te ervaren en om ons materiaal te testen.

Goed klimmateriaal en kennis is essentieel als je zelfstandig klimt

In deze regio zijn meer dan 30 verschillende Via Ferrata routes te vinden die je met gidsen kunt boeken. Als je eenmaal wat ervaring hebt en ook zelf in het bezit bent van goed materiaal kun je zelfstandig de uitdaging aan gaan.

We vinden een leuke klimroute ten westen van het nationaal park net voorbij het kleine dorpje La Faurie. Het is moeilijk te vinden, maar via coördinaten die we op een forum hebben gevonden vinden we de parkeerplaats en even verderop de route.

Via Ferrata in La Faurie

Net voorbij het dorpje la Faurie aan het begin van het berggebied op 800 meter hoogte zien we langs de weg waar we rijden de afslag naar de Via Ferrata. Een klein “VF” bordje stuurt ons links een zijweggetje in en de rivier over. Vanaf de parkeerplaats is het nog zo’n 50 meter lopen en dan komen we bij het beginbord van de route. Klimlocaties zijn vaak ook perfecte kampeerlocaties en zo blijkt; heerlijk afgezonderd van de buitenwereld vinden we een beschutte plek langs de rivier waar we onze tent op zetten. De volgende ochtend zijn we redelijk bevroren. Toch november hè ;).

Via Ferrata parcours bij la Faurie

Het parcours staat duidelijk omschreven op een bord bij de start de route

Even van het uitzicht genieten

Met lichte hoogtevrees kijk ik toch af en toe naar beneden

Na de frisse nacht warmen we ons op met een kop koffie en beginnen we met de Via Ferrata. Op het bord bij het begin van de route staan twee opties beschreven. Het begint met een makkelijke route die al stijgend en dalend op een gemiddelde hoogte van 20 meter bovenlangs de rivier loopt. Na een uur is er een uitweg of voor wie nog door wilt gaan loopt er een ‘sportieve’ route verder. Dat lukt ons vast! We beginnen met een verticale klim. Het is nog fris en de stalen handgrepen zijn nog ijskoud. Door de lage stand van de zon hebben de zonnestralen nog geen kans gekregen om de vallei te verwarmen. Gelukkig gaan we verticaal en zien we verderop de zon al op de rotsen schijnen.

Via Ferrata richting de zon

We beginnen in de koude schaduw en klimmen richting de zon

Met een licht hoogtevrees gevoel in mijn buik dwing ik mezelf toch om af en toe even om me heen te kijken. Soms met trillende benen en met nog koude tenen vervolg ik mijn weg lang de rotsen. Dat gevoel komt ook mede omdat je weer even op je spullen moet gaan vertrouwen. Bovendien zit je vast aan een kabel dus er kan in principe weinig mis gaan. Eenmaal in de zon aangekomen gaat het opwarmen gelukkig snel. en is het tijd voor een korte pauze om het mooie uitzicht in ons op te nemen.

Eeven pauze en van het uitzicht genieten

De route gaat nu horizontaal verder langs de rotswand en bovenlangs de rivier. Hoewel het niet hoog lijkt heb ik weer die trillende benen af en toe. Langs deze wand krijg ik ook de gelegenheid om mijn klimvaardigheden te oefenen bij lichte overhangende passages. De kunst is om niet je spieren te laten verzuren en even rust te pakken als dit wel het geval is. Omdat Chris al meer klimervaring heeft kijkt hij toe of alles goed verloopt.

Chris heeft meer ervaring en kijkt daarom toe hoe ik lastige passages aanpak

Een prachtige dag voor een sportieve bezigheid

We komen nu bij het einde van het ‘makkelijke’ eerste deel en krijgen hier de keuze om naar beneden te gaan of het ‘sportieve’ tweede deel te volgen. Die keuze is makkelijk gemaakt. De route loopt verder langs de rots en in eerste instantie lijkt het vrij hetzelfde als het eerste deel. Verder wordt het echter wat spannender. De overhangende passages zijn hier groter waardoor je enkel op armkracht of klimtechniek voorbij de rots kunt. Het zweet valt soms van mijn voorhoofd af het dal in.

Het begin van het ‘sportieve’ tweede deel van de route

Even van het uitzicht genieten

Intussen van het uitzicht genieten

Na elk zweetpunt komen we even op adem en kijken we om ons heen, want het uitzicht is nog steeds fenomenaal. Verderop moeten we ons nog twee keer loskoppelen van de kabel om door een grot in de rotswand heen te kruipen.

Alweer bijna aan het einde van de route aangekomen

Na anderhalf uur gaat de route weer langzaam naar beneden en zit het er al weer op, Chris besluit via de zelfde wand terug te klimmen en ik loop via het pad onderlangs om nog wat foto’s te schieten. Ik geniet van een heerlijk moment, de zon schijnt inmiddels volop in de vallei, links en rechts zie ik de herfstkleuren van de bomen en struiken in hoog contrast met de rotsen erachter. Langs mij stroomt een beekje met ijskoud bergwater waar ik heerlijk straks mijn haar in ga wassen.

Uitzicht over de hele vallei

De rivier die door het dal stroomt waar ik heerlijk mijn haren in ga wassen

Informatie over de Hautes-Alpes in Frankrijk

Het hele gebied kent te veel activiteiten om je vakantie mee te vullen. Meer dan 30 verschillende Via Ferrata’s op verschillende niveau’s, 1800 kilometer aan GR-wandelroutes en nog eens 5000 kilometer aan dagtochten. Goede websites om je vakantie en routes te plannen zijn o.a.:

Margriet
Laatste berichten van Margriet (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>