Van onesie tot miljoenen visa

Mark Kwebeman (32) en Mandy van Elp (26) zijn bijna 24/7 samen. Ze wonen, eten, slapen, reizen, sporten en werken samen. En ondanks dat zijn ze elkaar nog steeds niet zat. Mark en Mandy zijn de eigenaren van meerdere internetbedrijven. Ze maken websites en webshops, voor bedrijven en voor zichzelf.

Mark Kwebeman Mandy van Elp

Hun grootste website is www.turkijevisum.nl waar ze visa voor Turkije leveren aan iedereen die naar Turkije gaat: voor vakantiegangers, zakenreizigers en reisorganisaties. Wij zijn gefascineerd door het daverende succes en de manier waarop Mark en Mandy te werk gaan. Lezen jullie mee?

Wat is jullie tofste reiservaring?
We hebben in de 3,5 jaar dat we samen zijn enorm veel geweldige reiservaringen gehad! Degene die toch wel heel erg bijzonder was, was onze ballonvaart over het sprookjesachtige Cappadocië. We moesten twee ochtenden super vroeg opstaan (04.00 uur) om de zonsopgang vanuit de ballon te kunnen zien, maar vanwege de harde wind konden we de eerste dag niet opstijgen. We zijn een dag extra in Cappadocië gebleven omdat we dit natuurlijk niet wilden missen! Die tientallen ballonnen in de lucht en het kleurige landschap met de aardpiramides gaven een magisch uitzicht. Het moment dat de zon over de rotsen kwam zullen we nooit meer vergeten!

luchtballon-cappadocie

Welke bestemming staat bovenaan jullie lijstje?
Vanwege ons werk reizen we altijd naar een bestemming waar we zeker zijn van een goede internetverbinding. We zijn nu druk bezig met het plannen van een mooie droomreis begin volgend jaar: een paar dagen naar Kuala Lumpur, dan een maand naar Nieuw-Zeeland, dan naar Tasmanië, Australië, Fiji en nog een leuke tussenstop op de terugreis. Maar we zijn nogal wispelturig dus het kan maar zo zijn dat we de andere kant opgaan en uiteindelijk terecht komen in Zuid-Amerika!

Hoe ziet een werkdag er voor jullie uit?
Mark is een avondmens en ik (Mandy) een ochtendmens dus we hebben een verschillend ritme. Globaal ziet onze werkdag er als volgt uit:

  • 06.00 Mandy staat op, beantwoordt mailtjes en verwerkt de visa die ’s nachts zijn besteld. Daarna huishouden.
  • 08.30 Mandy maakt Mark wakker en brengt een ontbijtje op bed.
  • 09.00 We zijn geopend! De eerste chats en telefoontjes komen binnen.
  • 10.00 Sporten in de sportschool. De laptop gaat mee voor het beantwoorden van mails en de telefoons staan doorgeschakeld naar het callcenter.
  • 11.30 Weer aan het werk. Tussen de middag lunchen we vanachter het bureau. Als het mooi weer is, werken we buiten.
  • 18.00 Koken, eten en even Netflix kijken.
  • 20.00 Weer aan het werk. Na het eten vraagt iedereen zijn visum aan. In een paar uur tijd komen er honderden visumaanvragen binnen. We chatten, mailen en verwerken alle visa. Mandy gaat om 22.00 uur slapen, Mark 2,5 uur later. Alle visa die voor 23.59 uur worden besteld, worden dezelfde dag geleverd.

turkije-handelswaar

Jullie maken lange dagen voor de sites. Is dat leuk, haalbaar en, niet onbelangrijk, rendabel?
Meestal is het werken hartstikke leuk: we zijn eigen baas, maken ons eigen product, zijn een geweldig team samen en kunnen zelf bepalen hoe onze dag eruit ziet.

Natuurlijk is het soms ook wat minder leuk: de laptop moet overal mee naartoe dus ook als we gaan sporten, boodschappen doen of uit eten gaan met vrienden. Dan word je weleens raar aangekeken 😉 Maar het feit dat we heel veel tevreden klanten hebben maakt alles goed!

Is het rendabel? Ja, anders zouden we niet zulke lange dagen maken.

Wat is iets dat maar weinig mensen weten over jullie werk?
Dat we soms op de meeste bijzondere plekken de visa toesturen als we op reis zijn: vanaf een veerboot op de Canarische eilanden, bij het stierenrennen in Spanje, vanuit Disney World in Amerika of vanuit een amfitheater in Turkije.

pamukkale

Jullie hebben verschillende sites. Hoe zijn die ideeën ontstaan?
Toen ik Mark leerde kennen, zette hij net zijn bedrijf Web&Media op waar hij websites voor bedrijven maakte. Omdat we helemaal dol zijn op reizen en regelmatig weggaan, besloten we zelf ook websites te maken. Een soort online reisgidsen. Ondertussen begonnen we met mijn vader en stiefmoeder verschillende webshops, waarvan een webshop in onesies direct een groot succes werd. Super spannend natuurlijk want we hadden geen idee of het zou aanslaan! Inmiddels verkopen we duizenden onesies in de winterperiode. Op dit moment zijn we hard bezig met drie nieuwe webshops in outdoorartikelen. We zijn net naar Italië en Zwitserland geweest om gave foto’s en filmpjes van onze producten te maken.

En jullie “cashcow”?
Begin januari vorig jaar las ik ’s ochtends op internet dat het online visum voor Turkije verplicht zou worden voor alle reizigers, maar dat het e-visum alleen via een onhandige overheidswebsite kon worden aangevraagd in het Turks, Frans, Chinees of Engels en alleen kon worden betaald met creditcard. Er was super veel kritiek op dit plan vanuit de Nederlandse reisorganisaties omdat het voor veel mensen vervelend is om de visumaanvraag in een vreemde taal te doen. Daarnaast beschikt lang niet elke Nederlander over een creditcard.

Tijdens een ochtendlijke boswandeling vertelde ik Mark hierover. Ik vroeg hem of wij dat niet konden gaan aanbieden, maar dan met iDeal en in het Nederlands? Mark vond het ook een supergoed idee en in het bos werd, ondanks zeer slechte internetverbinding, de domeinnaam turkijevisum.nl vastgelegd met de telefoon. Die twee weken daarna werd er hard gewerkt aan de nieuwe website en kort daarna was de website online. Die eerste weken waren spannend: zou onze website een succes worden? Zouden mensen een visum bij ons gaan aanvragen? Wij waren de eerste aanbieder van Turkse visa, dus alles was nog onbekend. Al snel druppelden de eerste visumaanvragen binnen en we waren dolgelukkig. Langzaamaan kwamen er meer en meer visumaanvragen binnen.

De website begon steeds beter te lopen, elke week werden het aantal visumaanvragen verdubbeld. Uiteindelijk groeide dit naar honderden visa per dag en waren we van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht aan het werk. We moesten personeel aannemen en er werd een callcenter ingeschakeld omdat we het niet meer met zijn tweeën aankonden!

Jullie werken vaak in het buitenland aan jullie sites. Wil je ons hier meer over vertellen?
We gaan vaak op reis omdat we reizen het leukste vinden dat er is. We hebben geen kinderen en geen vakantiedagen dus we kunnen weg wanneer we willen! Natuurlijk moet er op reis ook gewerkt worden. De visa moeten verwerkt worden en de websites die wij maken voor klanten hebben vaak strakke deadlines.

In de zomerperiode blijven we enigszins in dezelfde tijdzone, zodat we niet ter plaatse midden in de nacht aan het werk hoeven. We zorgen dat we een hotel of appartement hebben met een goede internetverbinding (valt nog weleens tegen). We verblijven in alle soorten hotels, zolang de wifi verbinding en de hygiëne goed beoordeeld worden. Zo verbleven we in Santa Cruz de Tenerife in een hotel met een ster terwijl we in Istanbul overnachtten als een sultan in een prachtig vijf sterren hotel. En alles er tussen in dus.

turkije-haven

Loop je ook wel eens tegen problemen aan als je niet in Nederland werkt?
We lopen zeker tegen problemen aan als we niet in Nederland werken: het grootste probleem is de internetverbinding, vooral in zuid-Europese landen. Daarom hebben we in Spanje een dongle gekocht. Zo hebben we overal goed internet en het is een stuk goedkoper dan het mobiele internet van onze Nederlandse telefoons. Daarnaast gaat de laptop ook mee als we plaatsen gaan bekijken dus de dongle is erg handig: zo stonden we vorige week per ongeluk tussen het stierenrennen in Teruel en moesten we spoedvisa verwerken in een klein steegje dat enorm stonk naar urine.

Er is wat online visa betreft de laatste jaren enorm veel concurrentie. Hoe gaan jullie daarmee om?
We waren de eerste aanbieder van visa voor Turkije. Omdat TurkijeVisum.nl enorm hard groeide, kwamen we op veel plekken in de media (die vonden ons verhaal van een paar jonge mensen die aan de keukentafel een website opbouwen met miljoenenomzet erg interessant) en werd ons idee gekopieerd. Binnen no-time waren er tientallen vergelijkbare websites, vaak met onze teksten en foto’s! Dat was heel vervelend. We moesten aangifte doen bij de politie en stuurden brieven en mails met het verzoek om de teksten en foto’s waar wij hard aan gewerkt hadden, te verwijderen.

We werken elke dag heel hard om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden is over onze service: zo leveren we de visa het snelste, hebben we de langste openingstijden en zijn we bereikbaar per telefoon, chat, contactformulier en e-mail. Op e-mails wordt binnen tien minuten gereageerd. Voor visa die met spoed moeten worden geleverd (omdat mensen binnen twee dagen vertrekken, soms staan ze zelfs al op Schiphol) rekenen we als enige geen extra kosten terwijl we deze het snelste leveren: binnen tien minuten. Zo onderscheiden we ons van de concurrentie.

turkije-sites

Jullie vragen je klanten om beoordelingen. Hoe werkt zoiets, en wat doen jullie met deze informatie?
Elke maand nodigen we 1.000 klanten uit om ons te beoordelen en mensen geven ons gemiddeld een 9 als waardering, een 9,4 voor snelheid en een 9,2 voor betrouwbaarheid. Voor deze beoordelingen hebben we een onafhankelijk bedrijf ingehuurd zodat mensen zeker weten dat alle beoordelingen worden getoond: positieve en, helaas, soms ook minder positieve. Elke beoordeling wordt persoonlijk beantwoord omdat we heel blij zijn met de moeite die mensen nemen om de beoordeling in te vullen.

De feedback die we van mensen krijgen helpt ons om onze service te verbeteren, waar nodig. We werken al anderhalf jaar aan onze website maar soms zijn er toch dingen die je over het hoofd ziet. Zo boden we bijvoorbeeld geen visa aan voor mensen met de Surinaamse, Poolse en Indonesische nationaliteit. Na tips van klanten hebben we deze nationaliteiten toegevoegd aan de visumaanvraag.

Jullie hebben een groot onderzoek gehouden naar de beweegredenen van de Turkije-gangers. Vertel!
Twee keer per maand sturen we een nieuwsbrief naar meer dan 21.000 e-mailadressen. In deze nieuwsbrief vermelden we leuke nieuwtjes over reizen en Turkije en hebben we soms speciale acties. Deze keer vroegen we om ons onderzoek in te vullen, waar 1803 personen op hebben gereageerd. We waren benieuwd waarom mensen naar Turkije op vakantie gaan, wat ze daar precies doen, wat ze uitgeven en wat ze belangrijk vinden. Benieuwd naar de uitslagen voor jouw provincie? Die kun je lezen via het grote Turkije onderzoek.

turkije-onderzoek

Wat is iets dat maar weinig mensen weten over Turkije?
Dat het niet alleen een mooi land is voor zon, zee en strand maar ook om te rondreizen. Wij hebben een prachtige rondreis gemaakt door Turkije om foto’s te maken voor onze website en waren erg onder de indruk van de vele bezienswaardigheden!

turkije-mandy

turkije-rondreis

Martijn

Digital Storyteller, Off-The-Beaten-Path Traveller & Adventure-seeker never far from a camera, bacardi and coffee. Let's cheers and see the world!

Latest posts by Martijn (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>