Treinen door Europa – een serieus alternatief

De trein zou geen echt alternatief zijn voor vliegen binnen Europa – lees je regelmatig. Maar reis je via de nieuwste app van Interrail, dan gaat alles vanzelf! Wat een (h)eerlijke manier van reizen…

Treinen zijn terug van weggeweest

Let je op het milieu, dan neem je de trein. En vermijd je vooral bij de kortere reizen het vliegtuig. Die boodschap is inmiddels wel duidelijk. En dat is ook steeds makkelijker. Bij reizen binnen Europa zelfs heel makkelijk: via Interrail. Niet langer voor elk land afzonderlijk je treinkaartjes boeken, geen onduidelijkheden over dienstregelingen, alles wat je nodig hebt om onbezorgd te treinen door maar liefst 33 landen zit in één app: die van Interrail.

Natuurlijk: voor een vergadering van een dag in Milaan valt de trein af. Maar dat is sowieso niet meer van deze tijd. En naar Milaan met de trein? Via een heerlijke reis door de mooiste stukken van Zwitserland ben je er in twee keer zes uur, met bijvoorbeeld een stadsbezoek aan Bazel als stop-over. Het mooie? Ook alle ICE’s en andere hogesnelheidstreinen zitten in het standaard-tarief van Interrail. Voor mij is de trein terug van weggeweest!

Treinen bij Montreux, met de GoldenPass

Treinen bij Montreux, met de GoldenPass

Flexibel treinen met Interrail

Ik zie een promo: voor ruim €300 kan ik een Interrail Global Pass kopen waarmee ik 10 dagen onbeperkt kan reizen in 33. Ik besluit binnen 10 minuten dat dit hét alternatief is waarop ik heb gewacht. Niet in elk land een kaartje kopen en jezelf vastleggen, maar elke dag en à-la-minute kunnen beslissen waar de reis die dag naartoe gaat. En zelfs de dure panoramatreinen in Zwitserland, zoals de Golden Pass en de Glacier Express, of de Oriënt Express naar Istanboel blijken deel uit te maken van die Global Pass, die twee maanden geldig is. Bingo!

De Mont-Blanc Express bij Chamonix

De Mont-Blanc Express bij Chamonix

Sinds drie jaar heeft Interrail een erg goed functionerende app, die de papieren ticket overbodig maakt. Alle dienstregelingen voor 33 landen zitten er in. Zelfs offline werkt het, dus je hebt geen internet nodig. En pas wanneer je instapt, voeg je je rit toe aan je Global Pass. De app genereert dan een QR-code die je bij controle aan de conducteur laat zien. En stap je niet in? Dan haal je de rit er net zo makkelijk weer uit.

Alle vrijheid met de Interrail app

Alle vrijheid met de Interrail app

Door 33 landen

Mijn eerste Interrail avontuur beperkt zich tot de Alpenlanden Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk. Maar verder weg kan ook. Een kennis reist op dit moment met Interrail van Zwitserland via de Balkan naar Istanboel: de historische Oriënt Express. Ik kreeg voordat mijn reis begon zowaar een beetje keuze-stress! Maar al snel besloot ik mijn Interrail Pass vooral te gebruiken voor de normaal zo dure Zwitserse treinen.

Een sportieve hike bij de Matterhorn vanuit mijn eerste bestemming Zermatt

Een sportieve hike bij de Matterhorn vanuit mijn eerste bestemming Zermatt

Inmiddels zit het Alpen-avontuur erop en ik heb nog twee reisdagen over. Daarmee vertrek ik binnenkort naar de Harz in Duitsland. Ik heb dan uiteindelijk voor €300 (en dus €30 per reisdag) zo’n 3300 km gereisd met 36 verschillende treinen. En daarbij heb ik 90% van de CO2 uitstoot bespaard in vergelijking met vliegen. Dat is natuurlijk geweldig!

Slow travel

Ik begon mijn onthaast-reis in Zuid-Duitsland, in een klooster. Wat een heerlijk begin! Even wennen aan nietsdoen, even bekijken hoe de reis verder zal gaan. Daar was ik snel uit: ik heb altijd al de beroemde Matterhorn willen zien en ook de Mont Blanc zag ik nooit van dichtbij. Dus vertrok ik na vier dagen in het klooster naar Zermatt voor de beroemde piramide-vormige berg van 4400 meter hoog en reisde daarna door naar Chamonix aan de voet van de Mont Blanc.

Onverwachte ontmoetingen - tijdens het treinen, en daarbuiten

Onverwachte ontmoetingen – tijdens het treinen, en daarbuiten

Onverwacht lekkere Kaisersmarrn

Onverwacht lekkere Kaisersmarrn

Mijn reisdagen bestonden meestal uit 5 tot 6 uur treinen. Tussendoor verbleef ik op elke plek minstens vier volle dagen. Als dat geen slow-travel is… Ik ging van Zwitserland naar Frankrijk, terug naar Zwitserland en daarna door naar Oostenrijk. Overal bestonden de dagen uit minstens zes uur wandelen, en daarbij veel natuur zien en weinig mensen. Ik sloot mijn reis af met nog eens vier dagen in het klooster waar ik de reis begon. Heerlijk!

Reizen zonder doel

Het is fijn om te reizen zonder doel. Om niet met boekjes en adviezen van de VVV de dag vol te plannen. Wanneer je alleen reist, heb je snel contact met anderen. En die anderen geven je graag tips. Op die manier zie je genoeg, en zit je niet in je maag met wat je allemaal niet hebt gezien: dat weet je niet, en dat mis je dus niet. Het is wat het is, de reis is de reis en de rust daarbij is overweldigend. Er valt nooit iets tegen, is mijn ervaring.

Reizen zonder doel is geweldig!

Reizen zonder doel is geweldig!

Reizen zonder doel’ ontstond doordat de Duitse treinen (net toen ik verder wilde trekken naar Zwitserland) besloten om een paar dagen te staken. De frustratie die dat opleverde, deed me besluiten dat de doelen die ik in mijn leven stel, de enige bron zijn van de ongemakken die ik ervaar. Zonder doel is er nog slechts de reis. Zonder doel is alles wat zich voordoet deel van mijn unieke reis. Doelloos door 33 landen? Heel eenvoudig, met Interrail.

Meer weten?

Met Interrail koop je vrijheid

Met Interrail koop je vrijheid

Arjan
Volg mij!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>