Ruimtereizen for sale

Iets meer dan 50 jaar nadat Joeri Gagarin als eerste mens de ruimte werd ingeschoten, kan je nu ook zelf een retourtje boeken. Er zijn al meerdere aanbieders op de markt, waaronder het Nederlandse KLM.

Iets meer dan 50 jaar nadat Joeri Gagarin als eerste mens de ruimte werd ingeschoten kan je ook zelf een retourtje boeken. Er zijn al meerdere aanbieders op de markt, waaronder het Nederlandse KLM.

Iets meer dan 50 jaar nadat Joeri Gagarin als eerste mens de ruimte werd ingeschoten, kan je nu ook zelf een retourtje boeken. Er zijn al meerdere aanbieders op de markt, waaronder het Nederlandse KLM.

De afgelopen jaren zijn zeven mensen tegen betaling de ruimte ingegaan. De Amerikaanse multimiljonair Dennis Tito was in 2001 de eerste ruimtetoerist.

Vanaf 2013 de ruimte in
Wie een smak geld te besteden heeft, krijgt een unieke kans om naar de ruimte te gaan. Het Amerikaanse bedrijf Space Adventures biedt bijvoorbeeld tiendaagse reizen aan naar het internationale ruimtestation ISS. Omdat de Verenigde Staten hun spaceshuttles uit de vloot halen, zijn voor de komende jaren meer lanceringen van de Russische Sojoez-raketten gepland. Daardoor komen er stoeltjes beschikbaar voor betalende ruimtetoeristen. De eerste mogelijkheid voor een betaalde vlucht is al in 2013.


Korte ruimtereizen
Ook luchtvaartmaatschappij KLM gaat korte ruimtereizen aanbieden. Op Curaçao wordt een ruimtebasis geopend en de maatschappij heeft ingeschreven op de eerste vluchten die vanaf 2014 richting ruimte zullen gaan. Die gaan 70.000 euro kosten, maar vaste klanten die veel met KLM vliegen kunnen korting krijgen.

Een ruimtereis duurt ongeveer drie kwartier. Een supersonisch Lynx-toestel stijgt naar honderd kilometer hoogte waar de inzittenden zo’n tien minuten gewichtloosheid ervaren. Daarna keert het toestel weer terug naar Curaçao.

Dus bewaar je airmiles goed! Of vraag een retourtje ruimte als cadeau…

  1. Jurjen zegt:

    Kortom: de KLM-klanten betalen nu al mee aan die ruimtereizen, ook als ze er zelf geen gebruik van maken? Hoe anders worden de kortingen voor vaste reizigers gerealiseerd? Erg jammer!

  2. Dionne zegt:

    Beste Jurgen,

    Aan de ene kant kan ik je best gelijk geven; het doet je inderdaad afvragen of je dan niet liever wat minder voor je vliegticket betaalt als er bij KLM kennelijk zoveel ruimte is om dingen weg te geven.

    Aan de andere kant voorziet KLM gewoon in een puntenspaarsysteem voor vaste klanten (waarbij dus voor een “gratis” ruimtereis kan worden gespaard), een perfecte marketingstunt dus. KLM heeft al ingeschreven op de eerste vluchten, die 70.000 euro kosten en wil ook de promotie en de verkoop van tickets op zich nemen.

    Het werkt als volgt: trouwe klanten van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM kunnen via Flying Blue punten sparen, de zogenaamde airmiles, voor een gratis ruimtereis die vanaf 2014 op de Antillen zal worden georganiseerd. Flying Blue biedt talloze mogelijkheden om Miles te sparen en te besteden, maar het principe is eenvoudig; hoe meer je reist, hoe hoger het deelnemersniveau, hoe meer voordelen je geniet.

    “Piloten gebruiken mijlen om de afstand in de lucht te meten; loyaliteitsprogramma’s gebruiken Miles om hun deelnemers te belonen. Met meer dan 100 airline en non-airline partners, 900 bestemmingen en 18.000 dagelijkse vluchten biedt Flying Blue ongekende mogelijkheden om Miles te sparen.”

  3. Jurjen zegt:

    Geen zorgen, ik ben Flying Blue lid, dus ik weet wat het inhoudt. De voordelen worden overigens iedere paar jaar minder. Heb flink wat moeten reizen om uberhaupt ook maar een enkele reis Award ticket te kunnen boeken. Ik heb mij vooral ingeschreven vanwege het gezegde ‘beter iets dan niets’. Met name zakenreizigers sparen zich suf en niet eens op eigen kosten, de vakantiereiziger kan er maar nauwelijks van genieten, terwijl ze zich op hun beurt sufbetalen aan de KLM-tickets. Nogal krom dus. Daarnaast is zo’n ruimtereis nogal ingrijpend, aangezien het een zinloze trip is (je gaat immers niet van a naar b, waar luchttransport voor bedoeld was), maar enkel om even die gewichtloosheid te ervaren. Kortom: verwend worden, terwijl het milieu komt te lijden onder alle uitstoot van zo’n kort vliegreisje. In mijn ogen komt het allemaal buiten proporties. Als mensen dan ook flink neertellen, zodat er compensaties kunnen worden bedacht (bijvoorbeeld te investeren in meer groene energie). Als men gratis reisjes weggeeft aan verwende zakenreizigers, dan is het einde zoek. De verwende mensen worden alleen maar meer verwend, en de mensen die hard hun best doen en wel eens een bonusje verdienen, trekken wederom aan het kortste eind. Dat men gratis vluchten aanbiedt, is tot daar aan toe en dat kan ik goed begrijpen, maar de ruimtereizen zouden hier buiten moeten staan.

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>