Karten door de straten van Tokyo – verkleed als Pikachu!

Bij Japan denk je waarschijnlijk aan eeuwenoude cultuur, tempels, geisha en samoerai. Een kant van Japan die zeer de moeite waard is. Wil je het land echter niet verlaten voordat je óók iets knotsgeks, over-the-top en typisch Japans hebt gedaan? Ga dan karten door de straten van Tokyo, verkleed als actiefiguur. Een unieke ervaring, die gegarandeerd sterke verhalen voor het thuisfront oplevert.

Karten door de straten van Tokyo – verkleed als Pikachu!

Bij deze excursie verken je Tokyo op een unieke manier: in een kart! In een colonne van wagentjes zoef je dwars door het drukke verkeer van de wereldstad Tokyo. Elke tour concentreert zich op één of meerdere wijken. Zelf koos ik voor de Shibuya tour, de kortste tour van een uur. Hierbij rijd je onder andere over Shibuya Crossing, het drukste kruispunt ter wereld. Ook zijn er routes door gamewijk Akihabara, cultuurwijk Asakusa en over de Rainbow Bridge.

Het besturen van de kart doe je uiteraard in stijl. Voordat je de weg op gaat, verkleed je jezelf namelijk als actiefiguur. In de grote collectie onesies vind je onder andere pakken van Spiderman, de Ninja Turtles, Nemo, Winnie the Pooh en Stitch. Mijn oog viel direct op een knalgeel Pikachu pak. Je trekt de onesie over je kleren aan. Dit ziet er supervrolijk uit, maar houdt je ook warm terwijl je door de straten van Tokyo scheurt.

Karts in Tokyo, Japan, verkleed als actiefiguur

In colonne rijden door de straten van Tokyo

De meest originele manier van sightseeing in Tokyo: street karts

Wat mij betreft is dit de meest originele manier om Tokyo te verkennen. Het is natuurlijk geen traditionele sightseeing excursie. Je kunt immers niet even je kart parkeren om bezienswaardigheden te bekijken. De gids beperkt zijn uitleg tot het aanwijzen van plaatsen waar je langs rijdt. Je zit echter middenin het verkeer, waardoor je op een andere manier kennismaakt met Tokyo en haar inwoners. Doordat je op het verkeer moet letten, ben je ook minder bezig met ‘sightseeing’ en meer met ervaren. Wat je wél krijgt? Een enorme adrenalinestoot! Terwijl ik achter de gids aan reed, kon ik alleen maar denken hoe gaaf het was!

Als je stilstaat bij een stoplicht, merk je ineens dat je aardig wat bekijks trekt. Mensen blijven stilstaan, zwaaien naar je en maken foto’s. Je voelt je bijna een beroemdheid. Dit draagt bij aan het gevoel dat je een ‘only in Japan’ ervaring aan het meemaken bent. Zo’n typisch Japanse, knotsgekke ervaring waar je tot dan toe alleen maar over gehoord had. Dit levert gegarandeerd sterke verhalen voor het thuisfront op.

Bekijk mijn video-impressie van het karten op straat in Tokyo:

Street karts in Tokyo: hoe werkt het?

Het karten is net als autorijden, maar dan een stuk makkelijker. Er zijn namelijk geen versnellingen. Je hoeft enkel het gas, de rem en de knipperlichten te bedienen. De karts kunnen maximaal 60 kilometer per uur. Dat is een serieuze snelheid als je zo laag op het wegdek ligt. Op volle snelheid voel je eventuele hobbels in de weg goed. Als je midden tussen de andere auto’s, brommers, taxi’s en vrachtwagens rijdt, voel je je best klein. Dit draagt bij aan de adrenalinestoot tijdens het rijden – zeker als je op de langere stukken die maximumsnelheid aantikt.

Street karts in Tokyo, een unieke manier om deze grote stad in Japan te ontdekken!

Met je kart rijd je middenin het normale verkeer

Karten door het drukke verkeer in Tokyo: is het veilig?

Vooraf was ik best zenuwachtig over het rijden. Ik ben namelijk geen held in het verkeer, zeker niet in het buitenland. En nu zou ik middenin een drukke wereldstad rijden, en ook nog eens links?! Het is me echter 100% meegevallen. Wat heel erg fijn is, is dat de gids voorop rijdt. Je hoeft dus eigenlijk alleen maar de gids (of de deelnemer voor jou) te volgen. Bij een stoplicht is het even opletten. De gids geeft met handgebaren (één of twee vingers omhoog) aan of de groep zich in één rij of in rijen van twee naast elkaar moet opstellen. Ook de laatste kart in de colonne is van een gids. Op 2-baanswegen rijdt deze laatste gids naast of schuin achter de laatste deelnemer. Zo worden andere voertuigen enigszins uit de buurt gehouden.

Vooraf waarschuwde de gids dat taxichauffeurs soms proberen om de colonne te doorbreken. Zij schijnen het karten namelijk irritant te vinden. Onze groep heeft hier gelukkig geen last van gehad. Het zette me wel aan het denken: wat zouden de Japanners van deze excursie vinden? Alle mensen die wij op straat tegenkwamen, reageerden echter heel leuk en enthousiast. Bij één van de stoplichten kwam ik tot stilstand naast een politieagent. Zelfs hij begon vrolijk te zwaaien bij het zien van mijn Pikachu outfit!

Is het dan 100% veilig? Nee, maar dat is het huren van een normale auto in het buitenland ook niet. Er zijn gevallen bekend waarbij deelnemers een botsing hebben gehad. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, mede door de fijne gidsen. Wel kun je vooraf een verzekering afsluiten tegen ongevallen. Het is niet verplicht, maar ik raad het wel aan.

De karts bestuur je in stijl, verkleed als actiefiguur. Ik ging voor een knalgeel Pikachu pak

Happy faces: wat een unieke ervaring!

Street karts in Tokyo: is het een aanrader?

JA, absoluut! Dit is het allerleukste wat ik in Tokyo (en misschien wel mijn hele reis door Japan) heb gedaan. Een unieke ervaring om mee te maken. In Japan reis je veel rond met de metro, trein of te voet. Daarom is het extra leuk om even zelf te kunnen rijden. Je hebt de grootste lol tijdens de rit, mede door de interactie met voorbijgangers. Ook levert het je hele originele foto’s en filmpjes op, om bij thuiskomst te laten zien. Japan is het land van de bijzondere, gekke en over-the-top ervaringen en daar hoort het straat-karten zeker bij!

Street karts in Tokyo

Een unieke manier om Tokyo te beleven: street karting

Praktische informatie en tips voor karten in Tokyo:

  • Op de website van MariCAR vind je veel informatie over de routes die je kunt boeken. Reserveren kan per e-mail of Facebook messenger (contactgegevens staan op de website). MariCAR reageerde snel, in goed Engels en met vriendelijk antwoord op al mijn vragen
  • De prijs verschilt per parcours, maar begint bij 7.000 Yen (ca. 60 Euro) per persoon voor één uur
  • Je reservering is in eerste instantie optioneel. Pas nadat je een kopie van je internationaal rijbewijs hebt gemaild, is je reservering definitief.
  • Een internationaal rijbewijs is verplicht. Deze dien je voor vertrek naar Japan te kopen bij een ANWB-kantoor (€ 18,95 per persoon, klaar terwijl je wacht, neem een pasfoto en je rijbewijs mee)
  • Meenemen naar de excursie: paspoort, internationaal rijbewijs en eventueel een action cam. Heb je er geen? Dan kun je die ter plaatse ook huren. Het is verplicht om de action cam op je lichaam te dragen, want in je hand houden tijdens het rijden mag niet. Dit kan bijvoorbeeld met een hoofdband
  • Al je andere spullen kun je in een kluisje achterlaten. De karts hebben een klein tasje, voor je paspoort en internationaal rijbewijs. Deze dien je bij je te hebben tijdens het rijden. Verder kun je niets meenemen aan boord. Je telefoon kun je in je zak houden. Als je stilstaat voor een stoplicht, kun je dan even snel een foto maken (officieel mag dit niet). De gidsen maken bij stoplichten foto’s van de groep. Deze ontvang je na afloop gratis
  • MariCAR vraagt je om 10 minuten vooraf aanwezig te zijn. Zelf raad ik een half uur aan. Het administratieve gedeelte duurt ongeveer 10 minuten. Je wil echter ook voldoende tijd hebben om een leuk kostuum uit te zoeken en de kart op je gemak te bekijken. Moedig iedereen in de groep aan een kostuum aan te trekken, want het is het leukste als iedereen verkleed gaat
  • Maak je deze excursie in de koudere maanden? Dan kan het fijn zijn om handschoenen te dragen. Draag in dat geval ook warme kleding voor onder je onesie
  • Ter plaatse sluit je nog een verzekering af voor ongevallen/schade. Deze kost 500 Yen per persoon (circa € 4,50). Het is niet verplicht, maar wel aan te raden
  • Tip: vraag MariCAR per e-mail om een routebeschrijving van het dichtstbijzijnde metrostation naar de startlocatie van jouw keuze. Mijn locatie (Shibuya) lag op slechts 10 minuten lopen van Shibuya station. Toch kwam de routebeschrijving erg van pas bij het daadwerkelijk vinden van de MariCAR locatie. Dit was namelijk een onopvallende garage in een rustige woonwijk
  • MariCAR heeft 7 locaties in Tokyo, die allemaal andere routes aanbieden. De tours duren 1 tot 3 uur. Behalve in Tokyo, kun je ook karten in andere plaatsen in Japan, namelijk Osaka, Kyoto en Okinawa

 

'Say Hi, Pikachu!' Street karts in Tokyo is een unieke, 'only-in-Japan' ervaring

‘Only in Japan!’ Maar daarom juist zo leuk!

 Zou jij willen karten in Tokyo, verkleed als actiefiguur?

Sascha

Als Sascha niet op reis is, schrijft, praat of droomt ze erover. Haar verlanglijstje? De hele wereld! Sascha’s reishonger is voorlopig nog niet gestild.
  1. Janneke zegt:

    Wauw! Wij gaan over 2 weken naar Tokyo en het lijkt ons super tof om te doen! Wij vragen ons af of de karts groot genoeg zijn.. mijn vriend is namelijk bijna 2 meter. Heb je enig idee?

    • Sascha zegt:

      Hoi Janneke, dat is geen probleem hoor! Mijn vriend is 1m95 en had geen problemen om in de kart te passen. Ik zou wel aanraden vooraf te boeken (het is erg populair), en vergeet ook (het halen van) je internationale rijbewijs niet. Fijne reis! Groetjes Sascha

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>