Uitdaging: bezoek drie prachtige Europese stedentrip-toppers in slechts acht dagen. En doe dat nou eens een keertje niet met het vliegtuig, maar met de trein. Wij namen de uitdaging aan en gingen met Interrail op pad naar Berlijn, Krakau en Wenen.

Trein vs. vliegtuig

Vliegen. Dat is voor de meeste mensen toch die onvermijdelijke, maar snelle en goedkope busrit in de lucht om in één van onze prachtige Europese steden te komen. De reis naar de luchthaven, vertragingen, het wachten en de douaneperikelen nemen we op de koop toe. De optie om eens voor de trein te kiezen is vaak niet eens bespreekbaar. Waarom uren in een trein, terwijl je je bestemming in een fractie van de tijd (en het geld) met het vliegtuig kan bereiken? Eerlijk is eerlijk: als alles soepel verloopt ben je met het vliegtuig inderdaad heel snel op je bestemming. En, als je een beetje goed zoekt, tegen soms belachelijk lage prijzen. Je zou verwachten dat het reizen per trein daardoor sterk aan populariteit verliest.

Maar er gebeurt iets bijzonders. Sinds april van dit jaar reis je met de Eurostar in een paar uurtjes van Rotterdam naar Londen. Thalys is vaak al weken van tevoren volgeboekt en als we even kijken naar onze “eigen” NS: de ene na de andere miljarden-investering in stations en materieel. Deze ontwikkeling komt niet (sorry voor deze stiekem toch wel hilarische woordspeling) uit de lucht vallen. Ik denk dat er drie redenen zijn. We worden steeds milieubewuster, we verwachten steeds meer comfort en we willen tijdens onze reis altijd “connected” zijn, zodat we kunnen werken of ontspannen wanneer wij dat willen.

Milieubewust
De “vergroening” van onze maatschappij is ook in de reisbranche goed merkbaar. Je kan inmiddels je CO2 uitstoot afkopen, er zijn tools waarmee je de “footprint” van je reis kan vergelijken met verschillende vervoersmiddelen (check bijvoorbeeld die van Milieu Centraal) en er wordt meer en meer geïnvesteerd in zuiniger vliegtuigen. Alhoewel nog steeds de meeste reizigers voor de minst milieuvriendelijke variant gaan, het vliegtuig, zie je de bewustwording wel degelijk groeien. En laat de trein nou de minst milieubelastende reisoptie zijn! in 2017 is er in Nederland een heel bijzondere mijlpaal bereikt: álle elektrische treinen van NS rijden op 100% windstroom.

Check de CO2 uitstoot van je stedentrip met Milieu Centraal

Leuk en interessant: check de CO2 uitstoot van je stedentrip

Comfort
Er zijn denk ik weinig mensen die een vliegtuig instappen met het gevoel om eens even heerlijk relaxed te reizen. Als bioloog is het wellicht interessant om te ervaren hoe ingeblikte vis zich zou voelen als die nog zou leven, maar daar denkt de gemiddelde reiziger denk ik iets anders over. Tenzij je natuurlijk honderden euro’s extra neerlegt voor de eerste klasse. Reizen in een volgepropte trein is zeker ook geen pretje. Maar als je je ritten goed plant (niet in de spits bijvoorbeeld!) is het vaak opmerkelijk rustig. Beter nog: reserveer van tevoren een zitplaats. Wel zo relaxed! Terwijl ik dit blog zit te schrijven, zit ik in een Poolse intercity van Berlijn naar Krakau. Zelfs hier in de tweede klasse grote luxe stoelen met veel beenruimte, een tafeltje en ruime opbergvakken voor de koffers. Het rijtuig hiernaast is een bistro-rijtuig met broodjes en drankjes. Wat een verademing! En nee, reizen met de trein is echt niet altijd een pretje. Ook in de trein zitten mensen die niet weten dat er deodorant bestaat (jaja… dat wonderlijke goedje was zelfs in het oude Egypte al uitgevonden….echt waar…Wikipedia is je vriend!). Vertragingen komen ook zeker voor en het uitzoeken van de juiste aansluitingen voelt soms alsof je de Da Vinci Code probeert te kraken. Maar uiteindelijk vind ik reizen met de trein in veel gevallen de meest relaxte manier van reizen. Fantastische uitzichten, midden in de stad uitstappen en de comfortabele stoelen (en over het algemeen in alle opzichten meer ruimte) zijn wat mij betreft de grootste voordelen van een treinreis. Oh ja, en nog even terugkomend op zo’n anti-deodorant-lobbyist die precies naast jou komt zitten: in de trein zet je gewoon een raampje open. Dat hoef je in het vliegtuig niet te proberen.

De ICE van Deutsche Bahn

Vooral de ICE van Deutsche Bahn is erg comfortabel en sehr schön!

Nog even een tip: als je tijdens je treinreis toch eventjes een vertrouwd “vliegtuiggeluid” wilt horen: het doortrekken van het treintoilet maakt hetzelfde geluid als dat in een vliegtuig. Yep, dat geluid waarbij het lijkt alsof alles in een omtrek van 3,5 meter naar binnen wordt gezogen. Op tijd je gulp dicht dus.

Werken en ontspannen
Experimentje voor de lezers met kinderen. Zet thuis de WiFi eens een minuutje uit. Je zult geluiden gaan horen waar je het bestaan niet van wist. Een soort cocktail van zuchten, vloeken en onderhuids pruttelende haat. Maar zeg nou zelf: kan je zelf nog langere tijd zonder internet? Mensen zijn steeds meer gewend om altijd verbonden te zijn. Of in ieder geval de kéuze te hebben om online te zijn of niet. In het vliegtuig heb je die keuze meestal niet. Als er al internet wordt aangeboden is dat vaak traag en onbetaalbaar. Het in juni 2017 afschaffen van de roamingkosten in Europa heeft het reizen definitief veranderd. Je kan nu in heel Europa van je mobiele databundel gebruik maken. Een treinreis duurt over het algemeen langer dan een vliegreis, maar je kan bijna je volledige reistijd op een nuttige of ontspannende manier gebruiken. Per saldo houd je dus meer tijd over! Soms duurt de reis van “deur tot deur” zelfs korter dan met het vliegtuig. Twee uur van tevoren aanwezig zijn? Nee. Lange rijen bij de douane? Noop. Wachten op je koffer? Nee hoor, want die ligt boven je hoofd te shinen.

Interrail

Wij maakten een prachtige treinreis van Breda naar Berlijn en daarna door naar Krakau en Wenen, En dat in slechts acht dagen. Reizen met een Interrail pas stond al heel lang op ons “reisverlanglijstje” en deze reis leek ons de perfecte kennismaking. Grappig: de meest gehoorde opmerking als ik het over onze Interrail plannen had: “Interrail? Hè, is dat niet die treinpas voor studenten?”. Nou ja, de pas werd en wordt inderdaad heel veel gebruikt door studenten omdat het een relatief goedkope, flexibele en “avontuurlijke” manier van reizen is. Maar de pas is er voor iedereen! Je moet inderdaad wel een klein beetje avontuurlijk zijn ingesteld, niet vies zijn van enigszins vooruit plannen en soms wat langere reis- en overstaptijden voor lief nemen. Maar daar krijg je heel veel voor terug! Ik heb tijdens de voorbereiding van onze reis best wel wat moeite gehad om te begrijpen welke passen er zijn en hoe het werkt. Daarom…..oh wat handig!…hierbij een korte uitleg. Ik ga alleen in op de verschillende Interrail passen, want er is ook een Eurail pas, maar die is voor reizigers die Europa willen verkennen, maar hier niet woonachtig zijn. Bij de Interrail pas heb je de volgende opties:

One Country Pass
Hiermee reis je een maand in een vooraf gekozen land. Je hebt de keuze om 3, 4, 6 of 8 dagen in die maand te reizen. Met deze pas kun je niet vanuit Nederland naar dat land reizen en terug. Er zijn 31 verschillende One Country Passes. Er is één bijzondere: de Benelux pas. Met deze pas reis je als Nederlander in zowel België als Luxemburg. Er zijn geen afzonderlijke passen voor deze landen.

Global Pass
Hiermee reis je door heel Europa. De reis vanuit Nederland en weer terug is inbegrepen. Er zijn verschillende opties. Van 5 reisdagen in 15 dagen tot een maand lang onbeperkt reizen. Je kan met deze pas zelfs gebruik maken van de Eurostar tussen Parijs en Londen. Let op: voor de nieuwe verbinding tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen geldt dat nog niet! Het reserveren van een stoel is wel verplicht en dat kost € 30,- p.p. Ook op alle routes van de Thalys maak je van je pas gebruik. Daar variëren de kosten voor een stoelreservering van € 15,- tot € 25,-.

Overige passen
Er zijn nog andere passen, zoals de Premium Pass, waarmee je onbeperkt door Italië of Spanje reist, inclusief gratis stoelreserveringen. Daarnaast zijn er nog een aantal specifieke passen, zoals een pas waarmee je naar de Griekse eilanden “hopt” met de veerboot.

Wij mochten gebruik maken van een Interrail Global Pass, met 10 reisdagen in een maand. Om gelijk maar even op de kosten in te gaan: deze pas kost € 381,- p.p. Wij hebben maar vier “reisdagen” gebruikt, dus hadden normaal gesproken gekozen voor een pas met vijf reisdagen in vijftien dagen. Die kost € 269,-. Hadden we alle ritten los moeten kopen, dan waren we € 338,- kwijt. Interrail is dus verreweg de goedkoopste optie. Maar veel belangrijker nog vonden wij de relaxte manier van reizen. Niet vooraf alle reizen al reserveren, maar per dag bekijken in welke trein je stapt. En dat kan gedurende die reistijd onbeperkt in bijna alle treinen. Let wel even op treinen met een verplichte stoelreservering. Daar kom ik verderop op terug.

Hoe werkt het?

Ja, daar zijn ze! Er ligt een vrolijke Interrail envelop op de deurmat. Het lijkt wel een cadeautje. Naast de Interrail passen krijg je een gedetailleerde spoorkaart van Europa, een reisgids met handige tips en een polsbandje. Zo kun je je mede trein-avonturiers gemakkelijk herkennen. Het was even goed lezen hoe de pas gebruikt moest worden, maar uiteindelijk bleek het heel simpel.

De inhoud van de Interrail envelop

De voorpret kan beginnen!

1) Vul de reisdag in op je pas
Je pas is alleen geldig als je de betreffende reisdag invult op de Travel Calendar van je pas. Doe dit pas op de reisdag zelf, want als je alle beoogde reisdagen al invult, is meteen alle flexibiliteit verdwenen. Een verkeerd ingevulde datum mag niet gecorrigeerd worden, dus je bent dan gelijk een reisdag kwijt!

2) Vul je Travel Diary in
In je Travel Diary vul je elke treinreis in. Dus reis je van Breda naar Deventer en stap je daarna over op de trein die direct naar Berlijn rijdt, dan vul je beide reizen afzonderlijk in. Je vult de datum, de vertrektijd, het vertrek- en aankomststation in en tenslotte het type reis (trein, bus of boot). Doe dit net voordat je de trein instapt.

3) Nederland uit en weer in
Met een Global Pass mag je één reis Nederland uit en weer in maken in de betreffende periode. Daarvoor zijn twee invulvelden aanwezig aan de bovenkant van je Travel Diary. Vul ook die pas op het laatste moment in.

Heel belangrijk: op sommige trajecten is een stoelreservering verplicht! De kosten daarvoor zijn niet in je Interrail Pass inbegrepen. In ons geval was alleen een reservering nodig op het traject Wroclaw Glowny naar Krakow Plaszow (beiden in Polen) en van Krakow Glowny naar Bohumin (Tsjechië). Totale kosten: € 30,40 voor twee personen. Deze reserveringen regel je eenvoudig via de website van Interrail. In de meeste gevallen wordt het reserveringsbewijs per post opgestuurd.

Interrail Pass

De Interrail Pass met de Travel Calendar en Travel Diary

Tips!

  • In de meeste treinen is een stoelreservering optioneel. Het viel ons echter op dat er toch erg veel stoelen gereserveerd worden. Met name in de ICE in Duitsland. Wij hadden eerlijk gezegd pas op de terugweg door hoe je dat kunt zien. Boven je stoel wordt in een led-display het traject getoond waarvoor iemand die stoel heeft gereserveerd. Kies dus bij voorkeur direct een stoel zonder reservering, om onnodig verhuizen van je “inboedel” te voorkomen.
  • In de Interrail reisplanner kan je ervoor kiezen om alleen treinverbindingen te tonen zonder stoelreservering. In sommige gevallen leidt dat tot een bizar lange reistijd, dus ga daar slim mee om. Een paar tientjes betalen om zes uur te reizen ipv. zestien is niet zo’n lastige afweging denk ik.
  • Het is af en toe best lastig om te bepalen of de reis met de betreffende treinmaatschappij geldig is met je Interrail pas. Als een trein in de Interrail dienstregeling is opgenomen, wil dat niet automatisch zeggen dat je pas dan ook geldig is. Dat wordt op de Interrail site niet altijd even goed uitgelegd (middels enkele PDF-jes), dus kijk van tevoren goed. Bij ons ging dit één keer mis. De trein van Berlijn naar Krakau bleek een “Kulturzug” te zijn (iets met een bibliotheek aan boord en een quiz over de regio voor de kids). Dit werd nergens aangegeven. Niet in de dienstregelingen en niet op het perron. In alle treinen van de betreffende maatschappij zou de Interrail pas geldig moeten zijn, maar daar was de conducteur het in dit geval niet mee eens. We moesten daarom een kaartje kopen. Toch maar even een berichtje naar Interrail gestuurd om de situatie uit te leggen. En (bedankt hulpvaardige Interrail klantenservice!) Interrail betaalt de tickets netjes terug. Wat een service! Voor onze reis hadden we ook al even kort contact met Interrail vanwege een verschil tussen de Interrail dienstregeling en die van de Poolse treinmaatschappij PKP. Ook toen supergoed en vriendelijk geholpen.
  • Plan je reis globaal met de Interrail dienstregeling en in detail via de website of app. van de betreffende spoorwegmaatschappij. De dienstregeling die Interrail aanbiedt wijkt soms enigszins af van die van de betreffende spoorwegmaatschappij. Beschouw die van de spoorwegmaatschappij als de “waarheid”.
  • Hou er rekening mee dat je reis anders kan verlopen dan vooraf gepland. Wij hebben alle geplande verbindingen gehaald, maar dat zal niet altijd lukken. Plan daarom niet de hele reis in detail vooraf, maar plan je volgende verbinding bijvoorbeeld pas In de trein ervoor.

Berlijn

Met slechts één overstap op station Deventer bracht de trein ons in nog geen acht uur in Berlijn. We hebben op Reishonger al veel geschreven over deze prachtige groene, schone en nette stad. Ik verwijs je dan ook graag naar deze artikelen. Maar ik wil je de volgende tips niet onthouden:
– Checkpoint Charly is leuk om even te bekijken (ongeveer 1 minuut). Leuker is het, om pal ernaast bij Einstein Kaffee te ontbijten en te zien hoe de “Amerikaanse soldaten” de boel ‘s ochtends opbouwen. En hoe de eerste toeristen van die dag een unieke foto maken (yep, dat is een grapje).

Even wakker worden bij Checkpoint Charlie…

– In het gigantische winkelcentrum “Mall of Berlin” vind je niet alleen ruim 300 (!) winkels, maar ook een erg leuke en smakelijke food court. Wij aten er Thais en Indiaas en aten onze vingers erbij op.

Mall of Berlin

Shop till you….drop!

Van curryworst tot tandoori…

– In plaats van de beroemde TV toren, hadden we vooraf al een alternatief bedacht om de stad van boven te bewonderen: Panorama Punkt Berlin. Daar kon echter alleen contant betaald worden en we hadden geen zin om te gaan pinnen. We vonden de volgende dag nog een optie: het uitzichtpunt op het dak van het Park Inn hotel aan de Alexanderplatz. Let op: ga niet in de lange rijen voor de receptie of het toeristische infopunt staan, maar pak direct de lift naar de 39e verdieping. Daar betaal je vier euro en kun je plaatsnemen in een heerlijke ligstoel om van het fantastische uitzicht, van onder andere de TV toren, te genieten. Alexanderplatz zelf is verder niet bijzonder. Het is vooral een winkelgebied.

Panoramapunt Park Inn hotel Berlijn

Vanaf het dak van het Park Inn hotel heb je ook een fantastisch zicht over de stad…

Panoramaterras op het dak van het Park Inn hotel in Berlijn

Met je strandstoel op 150 meter hoogte

– Zorg dat je contant geld bij je hebt. Bij opvallend veel restaurants en toeristische attracties is met bankpas of creditcard betalen niet mogelijk.
– Wandel zeker even door het gratis museum “Topographie des Terrors”, vlakbij het Potsdamer Platz. Zowel binnen als buiten wordt het indrukwekkende verhaal verteld van de opkomst van het nazisme tussen 1933 en 1945. Op deze plek stonden de gebouwen van o.a. de centrale SS leiding.

Topographie des Terrors in Berlijn

Loop letterlijk langs de geschiedenis in het indrukwekkende museum Topographie des Terrors

– Volgens de Berlijners eet je de beste hamburgers bij “Burgermeister” aan de Oberbaumstraße. We liepen erlangs, maar vonden de wachtrij te lang.
– Ben je een chocolademonster? Ga echt even langs Ritter Sport Bunte Schokowelt aan de Französische Straße, Stel je eigen unieke Ritterreep samen en neem een heerlijk gebakje in de lunchroom. Opvallend: meestal zijn dit soort winkels peperduur (denk maar even aan de M&M Stores), maar Ritter is dat zeker niet. De repen zijn zelfs goedkoper dan in de Nederlandse supermarkt.

Ritter Sport Bunte Schokowelt

Op mijn vraag of ik er misschien een tasje bij kon krijgen werd een beetje vreemd gereageerd 🙂

– Wandel langs de Spree tussen het centraal station en de Willemstrasse en geniet van de prachtige moderne architectuur.
– Leuk voor de kids: het Technikmuseum aan de Trebbiner Strasse.
– De dierentuin van Berlijn, Zoologischer Garten Berlin, is onderdeel van een veel groter park. Heerlijk om op het gemak doorheen te wandelen. Ernaast ligt het “Bikini Shopping Centre”. Ga naar het dak, waar je een verrassend mooie wandelpromenade vindt, uitkijkend over de dierentuin.
– Bij de Stadtbahnbogen vind je leuke koffiezaakjes en boekwinkeltjes. Deze bevinden zich onder de bogen van de S-Bahn. Deed ons gelijk denken aan de oude Hofpleinlijn in Rotterdam, die ook op een dergelijke manier een nieuwe bestemming heeft gekregen.
– Bezoek het indrukwekkende “Denkmal für die ermordeten Juden Europas” (het grote plein met de betonnen blokken) aan het begin van de avond. Zo ontloop je de luidruchtige massa die tussen de blokken doorrent alsof het een speeltuin is.

Holocaust Denkmal in Berlijn

Aan het begin van de avond kan je in alle rust door deze indrukwekkende gedenkplaats wandelen

Bed-taxi in Berlijn

Moe van het wandelen? Neem gewoon de bed-taxi naar je hotel

– Ik wilde de markthal van de Armeniusstraat als tip meegeven, voor een lekker hapje en verse marktwaar. Maar het bleek een wat viezige hal in een niet al te fijne wijk. Geen aanrader (voor je maag en darmen).
– Oke, oke, ook wij konden de curryworst niet voorbij lopen en we aten bij een net iets te prijzig restaurant in het Sony-Center. Oh ja, en ook wij maakten een heel unieke foto bij de Brandenburger Tor.

Check de beste hoteldeals in Berlijn bij onze partner HotelSpecials.nl.

Krakau

Heerlijk. Even negen uurtjes om de voeten wat rust te geven. Dat is namelijk de reistijd tussen Berlijn en Krakau. Door de nogal intensieve stedentrip in Berlijn besloten we het in Krakau wat rustiger aan te doen. Beetje rondwandelen en natuurlijk genieten bij een authentiek Pools restaurant. Een echte aanrader is Pod Aniolami (adres: Grodzka 35). De kleine ingang tussen twee winkeltjes verraadt niets van de hemelse gerechten die ze hier serveren. Ik heb nog nooit zo’n prachtig restaurant gezien. Het is alsof je in een kasteel dineert. Overal kleine trapjes met nisjes, waar maar een paar tafeltjes staan. Tip: probeer de dumplings met gehakt!

Restaurant Pod Aniolami

Alsof je op bezoek bent in een paleis…

Krakau is vooral een stad waar je geniet van de prachtige gebouwen, pleinen en bruggen. Een vaartochtje over de Wisła, een terrasje pakken op het grote centrale plein Rynek Głowny en het “beklimmen” van de Wawel: een 228 meter hoge heuvel met o.a. de kathedraal en het koninklijk paleis.

Tijger op dak veerboot Krakau

We probeerden de opvarenden nog te waarschuwen, maar het was al te laat…

Meer over Krakau vind je in onze andere blogposts op Reishonger.

Auschwitz

Voor ons bezoek aan Auschwitz had ik wat verhalen gehoord over respectloze toeristen, selfie-makende scholieren en ander gedrag dat niet thuishoort in een dergelijk museum. Gelukkig bleek dat erg mee te vallen. Ja, soms hoor je opeens een paar scholieren lachen en vindt iemand het nodig om in één van de vele barakken die je kan bezoeken luidkeels door de mobiele telefoon te brullen. Maar dat gebeurt incidenteel. Het is vooral belangrijk dát al die mensen daar zijn, om tot zich door te laten dringen welke bizarre en afschuwelijke dingen hier gebeurd zijn. Wij boekten een rondleiding van in totaal acht uur (incl. reistijd) door een Engels sprekende gids. Zij vertelde  kundig en met veel respect over de “functies” van de verschillende gebouwen en probeerde naar plekken te gaan waar op dat moment wat minder andere groepen waren. Omdat wij de rondleiding in de middag hadden, was het zeer druk, met zelfs wachttijden bij de ingang. Wil je Auschwitz in relatieve rust bezoeken, ga dan vroeg in de ochtend. De grote drukte deed niets af aan de indrukwekkende beelden die worden getoond en verhalen die worden verteld. De rondleiding die wij deden, bestond uit twee gedeelten: eerst een bezoek aan “Auschwitz I” en daarna (na een korte rit met de bus) Auschwitz II-Birkenau. In Auschwitz I staat een groot deel van de originele gebouwen nog overeind en de rondleiding bestaat dan ook voornamelijk uit het bezoeken van die gebouwen. In ons geval onder andere het gebouw waar “gevangenen” onder gruwelijke omstandigheden moesten “leven” en het gebouw waar alle afgepakte bezittingen liggen opgeslagen. Van scheerkwasten en koffers tot brillen. Meeste indruk maakte op ons de korte wandeling door één van de daadwerkelijk gebruikte gaskamers.

Auschwitz I

Ondanks de enorme drukte zijn er soms momenten waarop je in stilte alles een beetje kan laten bezinken…

Afrastering in Auschwitz
Ruimte in Auschwitz met in beslag genomen schoenen
Een busrit van een kwartiertje bracht ons naar Auschwitz II-Birkenau. Op dit immens grote terrein van 175 hectare is het grootste deel van de gebouwen kort voor de bevrijding door de Duitsers vernietigd. Kort na de bevrijding is er nog meer vernietigd door de plaatselijke bevolking. Van deze gebouwen is alleen de fundering er nog. Het entreegebouw en een paar houten en stenen barakken van het vrouwenkamp zijn nog in redelijke staat behouden gebleven. De gaskamers en crematoria zijn in “ingestorte staat” nog zichtbaar. Juist de troosteloosheid, het immens grote terrein met ingestorte gebouwen en de rust en stilte die er heerst, zorgden ervoor dat Auschwitz II nóg meer indruk op ons maakte dan Auschwitz I.
Auschwitz-Birkenau
Het spoor bij Auschwitz-Birkenau

Wenen

Ook over Wenen hebben we op Reishonger al veel geschreven. Check onze blogposts. Daarom alleen een paar tips:
– De bekende Naschmarkt is leuk om even te bekijken, maar het is veel van hetzelfde. Trek er een half uurtje voor uit, want na het 335e kruidenkraampje heb je het wel gehad.
– Wij hadden maar één volle dag in Wenen en om die zo goed mogelijk te benutten kochten we een metrokaartje waarmee we voor acht euro 24 uur konden reizen.
– Fan van schnitzel? Volgens velen eet je de “echte” Wiener Schnitzel bij Figlmüller. Maarrrr… dat is niet helemaal waar want een echte Wiener Schnitzel is gemaakt van kalfsvlees. En die van Figlmüller zijn van varkensvlees. Wil je lange wachtrijen voorkomen en een echte kalfschnitzel eten? Ga dan naar Lugeck (overigens ook eigendom van Figlmüller). Wij konden gelijk aanschuiven op het gezellige terras en genoten van de allerlekkerste schnitzel ooit.
– Loop een rondje over één van de oudste “pretparken” (eigenlijk is het een vaste kermis) ter wereld: het Prater. De entree is gratis. Je betaalt per attractie. De attracties openen vaak pas aan het eind van de ochtend. Wil je toch nergens in én nog even genieten van rust (ipv de trommelvlies-verscheurende-kermis-pestherrie) ga dan wat vroeger in de ochtend.

Reuzenrad op het Prater in Wenen

Het “Riesenradt” is gebouwd in 1897 en is de bekendste attractie

Achtbaan op de Prater in Wenen

Van wildwaterbaan tot achtbaan: het Prater heeft het allemaal

– Het mag geen verrassing zijn dat Wenen één van de mooiste bestemmingen is als het gaat om cultuur. Alleen al voor het bekijken van alle prachtige paleizen en de indrukwekkend grote en prachtig onderhouden tuinen kan je een paar dagen uittrekken. Zoals gezegd hadden wij maar kort de tijd, dus wij hebben o.a. Schloss Schönbrunn (zomerpaleis van de Habsburgers) en Schloss Belvedere bekeken. Loop bij Schloss Schönbrunn vooral aan de overkant de heuvel op richting de “Gloriette”: een prachtig bouwwerk dat als “afsluiting” van de tuin dient. Het is de grootste ter wereld.

Schloss Schönbrunn in Wenen

Loop bij Schloss Schönbrunn de heuvel op richting de “Gloriette”, voor dit prachtige plaatje

De Gloriette van Schloss Schönbrunn

De Gloriette in al haar.. .ehm… glorie

Schloss Belvedere in Wenen

Schloss Belvedere uit 1714

Check de beste hoteldeals in Wenen bij onze partner HotelSpecials.nl.

Drie steden bezoeken in acht dagen is best heftig. Maar de verschillende treinreizen zorgden voor fijne onderbrekingen. Als je de volgende keer wilt gaat vliegen, bedenk dan eens of de trein misschien een goede optie is. Heerlijk ontspannen en beter voor het milieu!

John
  1. René Valk zegt:

    Het museum Topographie des Terrors afdoen met 1 uurtje rondwandelen geeft een onvolledig beeld van wat er ECHT te zien valt ! Ik ben er inmiddels 3x geweest meestal een uur of 6 per keer !!! en met de wissel tentoonstellingen en alles met een Nederlands gesproken handige tablet waar je je echt in de materie kunt verdiepen.

    Misschien ben ik een uitzondering maar ben verliefd op de stad Berlijn en zou er jaren kunnen vertoeven zonder mij 1 minuut te vervelen !

    • John zegt:

      Hi René,

      Bedankt voor je reactie. Leuk dat je zo enthousiast bent over Berlijn. Ik ben ook “fan” geworden! Wij hebben zeker geen “uurtje” rondgewandeld in Topographie des Terrors, maar een aantal uur. Zeer indrukwekkend. Als je slechts twee dagen in Berlijn bent (en daarna nog twee steden te gaan hebt) moet je keuzes maken. In het blog vertel ik er niet uitgebreid over, omdat het blog juist gaat over onze reis met Interrail. Veel plezier bij je komende bezoeken aan deze waanzinnige stad!

      Groeten,
      John

  2. J.P. zegt:

    Al sinds jaar en dag ben ik fan van een bezoek aan Berlin; zowel voor als na de val van de muur. Sinds de val van de muur is er veel veranderd en breidt de stad zich enorm uit. Helaas niet altijd ten goede. Vanuit Amsterdam was en is mijn reis altijd naar station Tiergarten, het centrum toen Berlin nog uit twee delen bestond. Daarmee ontloop ik de puinhoop rond het nieuwe Hauptbahnhoff, staat zo’n beetje midden in de rimboe, en het oude/huidige centrum aan de oostkant en een centrum dat sinds de val wordt overstroomd met vaak dagjestoeristen. Omdat ik goed de weg ken in Berlin stel ik altijd mijn eigen programma samen en heb ik het meeste plaatsen regelmatig gezien toen deze delen van Berlin nog niet werden overspoeld met toeristen. Mooie leuke stad met lieve mensen.

  3. danielle zegt:

    Je geeft aan dat je de reis het beste globaal plant met de Interrail dienstregeling en in detail via de website of app van de betreffende spoorwegmaatschappij. Heb je een tip voor mij hoe ik kan uitvinden welke spoorwegmaatschappijen dat zijn? Ik ga deze zomer naar Praag, Budapest en Roemenië. In de app staat wel een treinnummer en de eindbestemming van de trein, maar niet welke maatschappij.

    • John zegt:

      Hoi Danielle,

      Dat kan je inderdaad niet zien in de app. of op de site van Interrail. Dat betekent dus: veel googlen 🙂 Ik heb zelf per land gekeken wat de spoorwegmaatschappij is (kan je ook vaak wel vinden door op het treinnummer te googlen) en die sites en/of apps gebruikt tijdens de reis.

      Heel veel plezier!

      Groeten,
      John

  4. Marte zegt:

    Hi!

    Ik ga deze zomer een trip doen door Oost-Europa met een interrailpass. Wanneer ik echter mijn reis aan het plannen was zag ik dat van Krakau naar Wenen via Berlijn moet, wat die trip behoorlijk lang maakt. Klopt het dat dit de enige optie is?

    Groeten,
    Marte

    • Hoi Marte,

      Dank voor je reactie en wat leuk dat je deze trip gaat maken! Wij vonden het in ieder geval geweldig. Toen wij deze trip maakten in 2018, hoefden we niet via Berlijn om vanuit Krakau (station Krakow Glowny) naar Wenen te reizen. Onze reis verliep als volgt: Krakow Glowny > Bohumin (Tsjechië) > Breclav (Tsjechië) > Wenen. Deze reis duurde in totaal zo’n 6,5 uur. Als ik nu kijk, zie ik dat het inmiddels een reis is van maar liefst 13 uur. Je reist dan via Katowice (Polen), Skalite, Zilina en Bratislava (Slowakije) en dan naar Wenen. Verbindingen via Berlijn krijg ik niet als optie in de dienstregeling van Interrail. Ik kan me best voorstellen dat er minder treinen rijden vanwege Corona en dat er daardoor minder efficiënte verbindingen zijn. Ik kan me nog wel herinneren dat met name het spoor in Tsjechië zeer slecht was, dus wellicht dat er werkzaamheden zijn om het spoor te verbeteren. Wellicht dat de reis daardoor nu via Slowakije verloopt. Ik heb zeer goede ervaringen met de klantenservice van Interrail. Ik raad je dan ook aan om voor de zekerheid even met hen te bellen, voor het plannen van de ideale reis. Met name ook, omdat nu veel verbindingen weer worden opgestart en je treinreis in de periode dat jij wilt gaan misschien weer veel efficiënter/korter is. Al heeft zo’n lange treinreis ook wel z’n charme. Je bent dan ook nog in Slowakije geweest! 🙂 Veel plezier alvast!

      Groeten,
      John

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>