Zout en religie in Tibet

Het Tibetaanse plateau is de oorsprong van de Mekong (Lancang) maar ook van de Yangze (Jinsha) en de Salween. In het noordwesten van de provincie Yunnan stromen de drie rivieren meer dan 300 kilometer parallel aan elkaar, gescheiden door de meer dan 6.000 meter hoge toppen van de Hengduan bergketen. En het is hier dat je zout in bruine kuipen vind en een kerk met katholieke gebedsvlaggen.

De Yanjing zoutpannen

In het dal waardoor de Mekong stroomt ligt Yanjing, wat letterlijk zoutbron betekent. In deze regio werd ooit meer dan de helft van het Tibetaanse zout gewonnen. Sinds wanneer is niet exact bekend, maar het epos over de Tibetaanse koning Gesar, daterend uit de 12e eeuw, maakte al melding van oorlogen naar aanleiding van disputen over de zoutwinning.

Vanaf de weg langs de Mekong voert een smal pad door de heuvels naar beneden op de plek waar we aan de overzijde dieprode terrassen langs de rivier ontwaren. Lager gekomen blijkt dat er ook aan deze zijde zout wordt gewonnen. Bruinlemen kuipen zijn in terrassen op palen langs de rivier gebouwd. In sommige ervan glinstert water, anderen zien wit en zijn bijna droog. Het water wordt in grote slangen opgepompt en in de kuipen geleid, waar nadat het water verdampt is een dikke korst vuilwit zout achterblijft. Onder en tussen de kuipen zijn paden en onderkomens waar families met veel kinderen lijken te huizen. Waar de kuipen niet helemaal waterdicht zijn hangen stalactieten van zout.

Zoutpannen langs de Mekong

Water wordt opgepompt uit ondergrondse zoutafzettingen

De terrassen met het zoute water

Als het water verdampt resteert het zout

Er zijn nog drie plaatsen waar op de traditionele manier zout wordt gewonnen door meer dan 300 gezinnen met samen 2.800 zoutvelden. De primitieve productiemethoden zorgen voor een lage opbrengst en het is de vraag hoe lang het zo gewonnen zout nog concurrerend is en of in het stroomgebied van de Mekong ook deze traditie in stand kan blijven.

De Cizong katholieke kerk

In het dorp Shangyanjing (bovenste zoutbron) bevindt zich de Cizong kerk, gesticht door een Franse priester. De oorspronkelijk kerk is verdwenen; de huidige kerk is van recente oorsprong en wordt gerund door een Naxi priester. De Naxi zijn een matriarchale minderheid uit Yunnan. Het zijn van oorsprong Tibetaanse nomaden. De Naxi hebben een geheel eigen pictogrammenschrift, dat gelezen wordt door hun priesters, de Dongba. De Dongba zijn sjamanen waarvan men aanneemt aan dat zij oorspronkelijk Tibetaanse Bon-priesters waren. De priester hier is echter rooms katholiek net als de kerk.

Cizong katholieke kerk

Een poort leidt naar een vooral Chinees ogende binnenplaats met aan beide zijden een twee verdiepingen hoog gebouwtje. Stokoude vrouwtjes met een hoofddoek knikken ons vriendelijk toe vanaf een veranda op de bovenste verdieping. Aan de verre kant van de binnenplaats staat een rechthoekig gebouw met een kruis boven een Chinees afdak en een rechthoekige klokkentoren ernaast. Aan de voorzijde een afdak versierd met Tibetaanse motieven en geschraagd door twee Chinees rode pilaren. Ook de dakrand en de ramen zijn op Tibetaanse wijze gedecoreerd.

Tussen de pilaren is een grote vierkante uitsparing in de muur, afgesloten door een zwart metalen gevel met gesmede versieringen en twee rechthoekige deuren. De deuren zijn gedecoreerd met Europees ogende krullen, sommige in de verte geïnspireerd op de Fleur de Lis. Erboven flankeren twee duiven met een tak in de bek een kruisbeeld. Aan de zijkant is een kleinere deur te ontwaren, versierd met het Tibetaanse achtspakige symbool van het wiel en koperen leeuwenkoppen met deurkloppers.

Deuren met Tibetaanse symboliek

Als je deze architectonische mengvorm binnentreedt, blijkt het aan de binnenzijde een echte kerk. De rechte façade geeft toegang tot een ruimte met pilaren en de vormen van gewelfde bogen. Het oude testament is in verschillende losse tableaus op het plafond geschilderd, voorstellingen uit het nieuwe testament sieren de wanden. Een altaar met een kruisbeeld erboven, kaarsen, kandelaars en plastic bloemen. Naast het altaar hangen twee rode banieren met Chinese tekens.

Het interieur van de Cizong katholieke kerk

En als een christelijke vorm van gebedsvlaggen hangt een snoer met van plastic vervaardigde driehoekige vlaggen van voor naar achter door de kerk. Erop het breed lachende gezicht van een vette bebaarde kerstman en de tekst ‘Merry Cristmas’. Het is inmiddels mei.

Christelijke variant op de gebedsvlag (?)

Wil jij ook deze en andere bijzondere plekken in Tibet bezoeken? Laat local Stella je helpen!

Theo

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>