Solo reizen in Europa met een minicamper

Behalve verre reizen naar landen waar over het algemeen je geld een stuk verder reikt dan thuis, lokt ook de nabijheid. De buurlanden, Oost-Europa, Frankrijk, Italië. Wandelen door bossen, fietsen, cultuur. Naast stedentripjes ook rondreizen zoals je dat met je rugzak in verre oorden doet. Soloreizend met een minicamper moet de reis even belangrijk zijn als de bestemming.

Solo roadtrippen in Europa

Een roadtrip met hotelovernachtingen wordt al gauw prijzig, zeker in je eentje. En als je al je maaltijden en drankjes tegen horecaprijzen moet afrekenen loopt de teller snel op. Zeker als je hamburgers, pizza’s en ander fastfood niet als echt eten beschouwt.

Kamperen dan. Auto vol spullen, tent opzetten, tent afbreken. Kooktoestel uitpakken, koeltoestel opzetten. Allemaal leuk als je ergens een tijdje blijft, maar voor echt rondtrekken te omslachtig.

Dus dan maar een camper. Niet zo’n rijdende eengezinswoning waar je een vrachtautorijbewijs voor nodig hebt, maar iets compacts. Ook bruikbaar als auto voor dagelijks gebruik, onopvallend te parkeren in steden waarin je toch maar een hotel neemt en passend in parkeergarages. Leven voor supermarktprijzen, altijd koude drankjes en koffiezetten onderweg.

Minicamper

Entree de minicamper. De bekendste variant hiervan is wel de Kangoo-camper. Als je dat googlet zie je tal van voorbeelden. Bijna steevast met een plank over de hele breedte van de auto zodat je bij nachtelijk toiletbezoek over elkaar heen moet kruipen. Een nogal beklemmende knusheid. Ik besloot een eenpersoons versie te ontwikkelen. Die liefst op verschillende manieren in te richten was.

Allereerst was daar de auto. Ik kon de hand leggen op een Nissan Kubistar automaat bestelwagen, met een redelijk motorvermogen. Benzine, geen diesel omdat ik de meerprijs in de wegenbelasting er niet gauw uit zal halen. Mijn exemplaar kost ongeveer 25 euro in de maand.

En dan de ombouw. Allereerst een houten vloer op dun isolatiemateriaal. Hierin kunnen met rampamoeren ook bevestigingspunten voor de kisten gemaakt worden. Ook de wanden werden geïsoleerd en bekleed voor zover mogelijk en natuurlijk ging er een verlaagd plafonnetje in. Bestelauto’s hebben doorgaans geen hemel en dan regent het ‘s nachts bij afkoelen condens van ademhaling.

Vloerplaten en wandisolatie in de Nissan Kubistar minicamper

Vloerplaten en wandisolatie

Wandbekleding in de Nissan Kubistar minicamper

Wandbekleding op maat

Plafondisolatie in de Nissan Kubistar minicamper

Plafondisolatie

Plafond in de Nissan Kubistar minicamper

Plafonnetje

Verder drie kisten. Een kist met een uitschuifbaar kooktoestel, een opbergkist die de bedbank compleet maakt –er is een omdraaibaar deksel om hem over de voorstoel te verlengen- en een kist rond de koelbox. Die laatste kan weggelaten worden om zo een grote fiets binnen in de auto te vervoeren. Voor reizen met grote koelbox is er de vouw-mountainbike. En natuurlijk een extra accu om niet altijd afhankelijk te zijn van campingstroom. En klaar was mijn Kubi-camper.

Kisten voor koken, koelen en opbergen in de Nissan Kubistar minicamper

Kisten voor koken, koelen en opbergen

Fiets en koelbox opbergen in de Nissan Kubistar minicamper

Met grote hybride fiets en kleine koelbox

Uitschuifbaar kooktoestel in de Nissan Kubistar minicamper

Het kooktoestel kan worden uitgeschoven

Koelbox en vouwmountainbike in de Nissan Kubistar minicamper

Met grote koelbox en vouwmountainbike

Fietsen opbergen in de Nissan Kubistar minicamper

De fietsenstalling

De maidentrip

De eerste reis ging met hybride fiets en kleine koelbox. Ik vertrok in de middag en reikte de eerste dag tot Keulen. Waar een prettige stadscamping bleek te bestaan. Gelegen aan de Rijn met strandjes in de buurt en het centrum bereikbaar via een fietstocht langs de rivier waarbij je interessante hip-urban buurtjes passeert.

Strand bij de stadscamping in Keulen

Het strand bij de stadscamping in Keulen

De volgende dag reed ik door tot ik het min of meer zat was en etenstijd naderde. Ik verliet de snelweg op de gok en zocht op mijn telefoon een camping. Er bleek er tien kilometer verderop een te zijn en Google maps wees me keurig naar de ingang. Ook op volle campings is het zelden een probleem een klein autootje ergens achteraf te zetten. En eigen stroom houdt het bier koud…

Een korte etappe bracht me in Oostenrijk waar ik het leukste impro Jazz festival van Europa bijwoonde. Konfrontationen, vier dagen vol muziek in Nickelsdorff bij de Hongaarse grens.

In de stad

Mijn reisdoel was Slowakije, dus na Nickelsdorff vertrok ik naar Bratislava. Daar nam ik een hotelkamer en parkeerde de auto in de garage onder het hotel. Voor dit soort gelegenheden heb ik toilettas en kleding in een aparte tas. In een stad wil je liefst in het centrum zijn, eventueel nog wat uitgaan en daarbij wil je af en toe ook wat luxe, een toilet en een goede douche zonder muntjes.

De St Elisabeth kerk in Bratislava

Bratislava – De St Elisabeth kerk

Bratislava - het beroemde beeld 'man at work'

Bratislava – het beroemde beeld ‘man at work’

Rondje Slowakije

Het vervolg was een rondje met verblijf op het platteland, met de bijbehorende wandel- en fietstochten en het bezoek aan de pittoreske stadjes en steden tussendoor. Een mooi mix van stad en platteland, zien en doen. In de ochtend vertrekken, zoveel mogelijk interessante stops en laat in de middag aankomen op de gereserveerde camping. Het ombouwen van rijstand naar kampeerstand is een kwestie van twintig minuten. Fiets eruit, plastic blinderingsplaten voor de zijramen, stoelen opklappen en campingstoeltjes eruit. Voor voor- en achterraam een gordijntje ophangen, zelf opblazend matras van tien centimeter uitrollen en beddengoed er overheen. Stekker in het stopcontact (de interne accu kan de koelkast slechts één nacht voeden) en klaar. Ik verbleef twee tot drie nachten op één plek.

De overnachtingen deed ik op een van de campings van ‘Rondje Slowakije‘: ruim opgezette prettige boerencampings. En onderweg bezocht ik onder meer Trencin, de door mijnbouw rijk geworden stadjes Banska Stiavnica en Banska-Bystrica, een ultiem barok klooster in Jasov en de stad Kosice.

Het Centrale Plein van Banska-Bystrica

Het Centrale Plein van Banska-Bystrica

Huizen van rijke kooplieden in Banska Stiavnica

Huizen van rijke kooplieden in Banska Stiavnica

Uitzicht over Trencin vanaf het kasteel

Trencin vanaf het kasteel

Houten kerk in Hronsek

De houten kerk in Hronsek, gebouwd zonder spijkers

Kosice

Kosice

Barok in Jasov

Uber Barok in Jasov

Verlaten boerderij in Cerovo

Verlaten boerderij in Cerovo

Na mijn rondje reed ik in twee etappes met een motelovernachting in Duitsland ertussen naar huis. Ruim 3600 kilometer afgelegd, meest in behapbare etappes en veel zaken om te bekijken onderweg. Soloreizend met een minicamper moet de reis even belangrijk zijn als de (eind) bestemming. Dat geeft het gevoel van ware vrijheid.

Uitbreiding met luifel en zijtent

Hoewel de eerste trip en de twee erna best goed waren verlopen bleek toch wel dat je met zo’n klein autootje waar je niet in kunt zitten beperkt bent. Zeker als het regent. Dus ik ging op zoek naar een luifel. Als snel bleek dat die camperdingen met die je met zo’n zwengel kunt uitzetten best prijzig waren. En eigenlijk ook niet helemaal goed pasten. Dus dat bleef zoeken tot ik onderweg een landcruiser in overlanduitvoering tegenkwam. waar een luifel uit een hoes kwam waar stokken aanzaten. Een ‘awning’ heette zo’n ding. En toen ik daar op ging zoeken vond ik taal van (vooral australische) sites waar die dingen op voorkwamen. En ja, ook Ali express had ze. Voor zo’n 400 euro en 50 invoerrechten was ik voorzien. En dat maakte de latere trips weer wat comfortabeler.

Met luifel.

met luifel

En daar kun je een tent inhangen.

 

Theo

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>