Relocation deals: goedkope camperhuur

Vorig jaar rond deze tijd kwamen wij aan in Australië. Melbourne was het startpunt van onze 25-daagse reis langs de oostkust van Australië. In totaal "moesten" we meer dan 7.000 km reizen, want ons vliegtuig vertrok vanuit Darwin. Hoe we die afstand gingen afleggen? We hadden nog geen flauw idee...

Relocation campers: Maui camper Nieuw-Zeeland

Als je in het buitenland goedkoop van A naar B wilt, zul je normaal gesproken moeten lopen of moeten liften. Een andere optie kan ik eigenlijk niet bedenken. Van een vriend kregen we echter twee tips: koop een auto die je later weer verkoopt, of kijk eens voor een relocation camper. “Relocations?”

Een beetje onderzoek leert ons dat verhuurbedrijven vaak campers door het hele land moeten verplaatsen. Dit kan te wijten zijn aan seizoensgebonden veranderingen. Of omdat de vraag naar voertuigen in bepaalde steden gewoon groter is dan in andere. In plaats van een chauffeur te betalen om de camper te verhuizen, bieden verhuurbedrijven de campers tegen spotprijzen aan aan reizigers. Een perfecte win-win situatie dus. In Australië en Nieuw-Zeeland en sinds kort ook in Amerika en Canada is het mogelijk in contact te komen met de verhuurbedrijven, zodat je voor een prikkie een camper naar een bepaalde locatie kan brengen.

Relocation campers in Australië en Nieuw-Zeeland: deals for $1 per day

Op de website van StandbyCars (het bedrijf bestaat inmiddels niet meer, prima alternatief is bijvoorbeeld Transfercar.com.au) zien we het al: Tassie & NZ Holidays from $1 per day! Wat goed! Eerst is er niets beschikbaar, maar wonderbaarlijk genoeg is er de ochtend van vertrek een nieuwe relocation: in vier dagen van Melbourne naar Brisbane. Eén dag te verlengen en benzinekosten vergoed! Snel de taken verdeeld: de een gaat inpakken en uitchecken, de ander de huurauto aftanken en terugbrengen. En toen snel met de taxi naar onze camper… We krijgen echt een topcamper! Een Toyota Hiace, compleet met beddengoed en al.

De receptie van StandbyRelocationsDe parkeerplaats van StandbyRelocations

We beginnen ons avontuur met een bezoek aan Phillip Island, heel populair omdat je ‘s avonds duizenden pinguïns kan zien die rond zonsondergang massaal de zee uit komen waggelen op zoek naar een slaapplaats in de duinen. Tijdens de reis hier naartoe valt onze mond constant open, enerzijds door de 400 gram chocolade die we als ontbijt wegschranzen (had niets meer met genieten te maken), anderzijds door de verbazingwekkende natuur en daarbij behorende verkeers- en waarschuwingsborden. Bijvoorbeeld: “pas op voor overstekende kangoeroes”. Of een bord aan het strand: “hier niet zwemmen, haaien en dodelijke kwallen”. En: “Pas op, slangengebied. Mocht je gebeten worden, probeer de kleur en grootte van de slang te achterhalen, zodat ze in het ziekenhuis zo snel mogelijk anti-gif kunnen inspuiten.”

We rijden rond 23:00, direct na de pinguïn parade voorzichtig richting Cowes, een klein toeristisch stadje aan de noordkust van Phillip Island. Zonder pinguins, koala’s en kangoeroes te scheppen parkeren we onze camper aan het strand. “Mag eigenlijk niet”, vertelde de ranger ons, “maar er is weinig politie op de been rond dit tijdstip dus ik zou het gewoon doen”.

Overnachten op Phillip Island

Na een paar uurtjes slapen worden we wakker door de zon die vol op onze camper schijnt. De zee fungeert als douche, alvorens we naar een koalacentrum en boerderij gaan. Om half vier rijden we dan toch maar weg, we moeten tenslotte nog naar Sydney. We hebben in totaal 5 dagen om 2.400 km te overbruggen. De eerste twee dagen hebben we al 200 km weggetikt, dus we zijn lekker op schema.

De nacht hebben we doorgereden met onze camper tot de benzine op was. De eerstvolgende 24-uurs tankservice was te ver om door te kunnen rijden, zeker omdat we niet midden in uitgestrekte regenwouden wilden stranden. We hebben 3 uur lang het aantal tegenliggers geteld, verder dan vier kwamen we niet. Niet meegeteld zijn de kangoeroe, koala en reuze-hagedis die we gelukkig net op tijd konden ontwijken. Met 120 km/uur vast niet prettig, voor zowel dier als camper. We snappen nu ook waarom iedereen ons afraadt ‘s nachts te gaan rijden. We parkeren onze camper op een parkeerplaats achter een benzinestation, kunnen we morgenochtend vroeg ons pad richting Sydney vervolgen.

‘s Morgens helaas geen douche, wel verse koffie en 60 liter brandstof. Geïnspireerd door de collega toeristen uit Japan staat vandaag een bliksembezoek aan de bekendste stad van Australie op het programma. Snel wat foto’s schieten van de highlights, we moeten na Sydney namelijk nog zo’n 1.000 km afleggen. Over 2 dagen moet onze camper in Brisbane teruggebracht worden. We slapen in Sydney bij het kantoor van Britz (het bedrijf waar we onze camper hebben gehuurd). Dit ligt acht kilometer buiten het centrum, naast een treinstation. Het kantoor is al gesloten, maar gelukkig loopt er nog een jongen in Britz kleding op het terrein. We leggen ons plan uit en met woorden als “Flex”, “Sweet” en “Peace” geeft hij enthousiast akkoord. Sympathiek, zoals alle Australiers zijn overigens.

Na een citytour door het stadscentrum, een korte boottocht langs de skyline, een bezoek aan de haven en een culinair uitstapje (twee hamburgers bij de Mac Donalds, koffie bij de Starbucks en wat biertjes in de Irish Pub), besluiten we terug te keren naar onze prachtige verblijfplaats van vanavond. Daar staan we dan, op het verlichte parkeerterrein van Britz, onder een afdak, op een We ontbijten op Bondi Beach in onze camper, en kijken vol medelijden naar de klasjes die surfles krijgen in de stromende regen.industrieterrein in een buitenwijk van Sydney. Het regent onophoudelijk, maar wij versieren onze camper voor het slapen gaan nog met wat kerstslingers. We staan toch lekker droog! De geplande wilde stapavonden in Sydney zijn helaas niet uitgekomen. Maar eigenlijk is dit net zo leuk.

Vanaf Sydney is het doorplanken naar Brisbane, zo’n 1.000 km hoger. Zeker omdat we ‘s ochtends toch nog graag het wereldberoemde Bondi-beach wilden bekijken. We hebben er ontbeten in onze camper, en vol medelijden gekeken naar de klasjes die surfles kregen in de stromende regen. Met slechts een paar korte stops, vooral bij de parkeerplaats-campagne “drive revive survive” waar we gratis koffie en koekjes kregen, toerden we verder door de regen. Na nog een bliksembezoek aan Surfers Paradise brengen we de camper net voor drieën bij Britz, precies op tijd afgeleverd.

Dat is het enige nadeel aan de goedkope relocations… de constante tijdsdruk. Maar als je iets meer betaalt, kun je de huurperiode ook verlengen.

Drive Revive Survive

Relocation deals in Amerika en Canada

In Amerika en Canada zijn relocation campers nog in opkomst. Wat daar vaker voorkomt is het ‘wegbrengen’ van nieuwe campers naar de verhuurbedrijven. Bijvoorbeeld van Toronto naar Calgary! Dat is niet gratis, maar een one-way reis door Amerika wordt toch spotgoedkoop! Voor een euro of 15 per dag kan je een nieuwe camper ophalen bij de fabriek en wegbrengen naar een verhuurlocatie naar wens. Wat denk je van een splinternieuwe camper vanaf de fabriek nabij Chigaco via Las Vegas en LA, naar San Francisco brengen? Aanlokkelijk toch?

Akaroa Harbour, Nieuw-Zeeland

Martijn
  1. Beste Joost,

    Op de website van Travelhome campervakanties vind je zo nu en dan spectaculaire one-way specials. Ook heeft Apollo vaak New Vehicle Relocation Specials vanaf Decatur. Online zoeken voor de gewenste plaats en reisperiode is waarschijnlijk het handigst.

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>