De ANVR op de stoel van de rechter?

Op haar beruchte zwarte lijst, inmiddels afgezwakt tot 'signaleringslijst', plaatste de ANVR vorige week 30 bedrijven die niet aan de garantieverplichtingen zouden voldoen. Is de ANVR wel de aangewezen instantie om te oordelen en de publiciteit te zoeken? Het lijkt erop dat de ANVR op de stoel van de rechter is gaan zitten. Reishonger benaderde een aantal van deze organisaties om ook hun kant van het verhaal te horen en na te gaan hoe zij klanten de vereiste garantie bieden. Lees de mening van de benadeelde reisorganisaties en de reacties van derden.

Verre reizen

Op haar beruchte zwarte lijst, inmiddels afgezwakt tot ‘signaleringslijst’, plaatste de ANVR vorige week 30 bedrijven die niet aan de garantieverplichtingen zouden voldoen. Is de ANVR wel de aangewezen instantie om te oordelen en de publiciteit te zoeken? Het lijkt erop dat de ANVR op de stoel van de rechter is gaan zitten.

Reishonger benaderde een aantal van deze organisaties om ook hun kant van het verhaal te horen en na te gaan hoe zij klanten de vereiste garantie bieden. Lees de mening van de benadeelde reisorganisaties en de reacties van derden.

We raakten hierbij een gevoelige snaar, omdat aansluiten bij de SGR niet verplicht is, terwijl het daar in de praktijk wel op neerkomt. Ondanks dat een aantal van de organisaties wel degelijk de financiële garantie biedt die is opgenomen in onze Nederlandse wet, werden ze toch geplaatst op de signaleringslijst waarmee de ANVR consumenten waarschuwt je reis alleen te boeken bij een SGR-aangesloten reisorganisatie. Een zogenoemde zwarte lijst dus, die ten onrechte financieel onvermogen suggereert. De eigenaren voelen zich hierdoor in eer en goede naam aangetast.

reactie-hispania-travel

Een aantal eigenaren vertelt ons dat ze worden beperkt door het te hoge eisenpakket dat wordt gesteld aan het lidmaatschap. Het zijn kleinschalige reisorganisaties of startende ondernemers die niet voldoen aan de minimum omzeteis of te weinig eigen vermogen hebben om lid te kunnen worden van de SGR. Er wordt dus een te hoge financiële drempel opgeworpen, waardoor kleine zelfstandige organisaties niet kunnen deelnemen. En wie geen lid is van de SGR, kan ook geen lid worden van de ANVR. Een alternatief voor kleine reisbureaus en startende bedrijven in de reisbranche wordt door de ANVR niet aangereikt.

reactie-souldivers

Bovendien is de indruk gewekt dat men graag een sappig nieuwtje had op de Vakdag van de Vakantiebeurs Utrecht. De brief met de aankondiging is namelijk op donderdag 6 januari verstuurd, waarbij de ontvanger drie dagen reactietijd werd gegeven om aan te tonen dat de plaatsing onterecht was. “Wij zullen uw bedrijf in de genoemde lijst op onze website vermelden, tenzij u binnen drie dagen na dagtekening van deze brief alsnog op voor ons overtuigende wijze aantoont wel aan deze wettelijke verplichtingen te voldoen.” Men wilde duidelijk even scoren middels deze lijst en de publiciteit die de Vakantiebeurs nu eenmaal genereert…

reactie-avanta-reizen

anvr-lijstActie tegen malafide reisclubs
De reisbrancheorganisatie ANVR (waar ongeveer 1.550 reisbureaus en tweehonderd touroperators zijn aangesloten) heeft op 11 januari een lijst op internet gezet van tientallen reisorganisaties die zich niet houden aan de garantieverplichtingen richting de consument. Sinds 1991 staat in het Burgerlijk Wetboek dat reisorganisaties financiële garantstelling dienen te regelen voor hun klanten. De genoemde reisorganisaties hebben niet of onvoldoende kunnen aantonen aan de financiële garantie-verplichtingen van artikel 7:512 van het Burgerlijk Wetboek (BW) te voldoen, wat inhoudt dat ze volgens de ANVR niet de wettelijk verplichte informatie hebben verstrekt inzake de garantie die zij de reizigers bieden in geval van financieel onvermogen.

Wettelijke verplichting
Alle reisorganisaties in Nederland zijn namelijk verplicht consumenten te beschermen in geval van een faillissement en moeten een zogeheten repatriëringsgarantie bieden, zodat mensen hun geld terugkrijgen als de reisorganisatie over de kop gaat of wanneer het faillissement plaatsvindt tijdens de reis zodat de vakantiegangers terug naar Nederland kunnen komen. Reisbureaus en touroperators kunnen zich tegen financiële risico’s indekken door zich aan te sluiten bij het garantiefonds SGR (de Stichting Garantiefonds Reisgelden), via een verzekering of een bankgarantie. Als je als reisorganisator actief bent, ben je volgens de wet verplicht je klanten reisgeldgarantie te verstrekken. Lid zijn van de SGR is dus niet verplicht om reizen te mogen verkopen, maar het regelen van financiële garantstelling wel.

De SGR beschermt de vooruitbetaalde reisgelden van de vakantiegangers. Alles wat je boekt, uitgezonderd losse lijndiensttickets en huurovereenkomsten (bijvoorbeeld autohuur), is financieel gedekt door de SGR. Onder de SGR-garantie vallen onder andere pakketreizen van een touroperator, een door een reisbureau samengestelde reis, de huur van een vakantiehuis of camper, bustickets, treintickets, ferrytickets en chartertickets.

De ANVR op de stoel van de rechter
Het lijkt erop dat men de niet aangesloten bedrijven wil dwingen zich aan te sluiten. Anders worden ze uit de markt gewerkt. Bedrijven ontvangen doorgaans een verzoek van de Consumenten Autoriteit om uit te leggen hoe zij de garantstelling ten aanzien van haar klanten geregeld hebben. Nu is er echter geen tijd geweest adequaat te reageren en is de zwarte lijst direct gepubliceerd.

Regelmatig meldt de ANVR de niet-SGR aangesloten touroperators bij de Consumenten Autoriteit (van het Ministerie van Economische Zaken) met het verzoek deze bedrijven aan te pakken. De Consumenten Autoriteit bevordert (als toezichthouder van de overheid) eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten. Dit betekent onder andere dat zij er op toezien dat reisondernemingen hun wettelijke verplichting nakomen om reizigers garantie te bieden in geval van financieel onvermogen.

Zelfs nadat correspondentie gevoerd werd met de Consumenten Autoriteit, is een aantal bedrijven toch onverhoopt op de gepubliceerde lijst terecht gekomen. Vorig jaar heeft Avanta Reizen op verzoek van de Consumenten Autoriteit uitgelegd hoe zij de garantstelling geregeld heeft. “Naar wij tot nu toe vermoedden naar tevredenheid. Over een verplichting van garantstelling hebben wij verder al die jaren nooit bericht gekregen. Afgelopen zaterdag ontvingen wij een schrijven van de ANVR over het feit dat Avanta niet bij de SGR is aangesloten en sinds dinsdag 11 januari zijn wij op een lijst geplaatst, die ten onrechte financieel onvermogen suggereert.”

Ook Hans van der Valk en Mary Visser van Via Travel in Amsterdam hebben al uitgelegd hoe zij werken. “Zowel met de Consumenten Autoriteit, als met de ANVR hebben wij in 2009 en 2010 correspondentie gevoerd over onze werkwijze en de vergaande maatregelen die wij nemen om genoemde risico’s uit te sluiten. De Consumenten Autoriteit heeft dat beoordeeld en in orde bevonden in 2009. Ondanks onze onmiddellijke telefonische en schriftelijk reactie op het schrijven van de ANVR, wil men niet ingaan op onze argumenten en gaat men geheel voorbij aan de dagelijkse praktijk binnen kleinschalige reisorganisaties met een heel gespecialiseerd aanbod.”

Wel of niet aangesloten zijn bij de SGR, het ligt iets genuanceerder
“Het is ons als brancheorganisatie een doorn in het oog dat wij met onze leden alles in het werk stellen om zoveel mogelijk kwaliteit en zekerheden te garanderen en reisorganisaties als deze de consument niet beschermen terwijl dat wettelijk is verplicht. Zij zetten daarmee de branche in een negatief daglicht”, aldus ANVR-directeur Frank Oostdam.

De ondernemingen die wij gesproken hebben, melden ons echter stuk voor stuk dat ook zij door hun werkwijze het financiële risico volledig hebben afgeschermd en wel degelijk een goede regeling aanbieden als men officieel geacht wordt vooruit te betalen.

Waarom toont de lijst slechts dertig namen?
Hoe komt het dat er ‘slechts’ dertig bedrijven op de zogenoemde zwarte lijst staan, terwijl er nog vele namen niet worden vermeld en wel staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zijnde reisbureau of reisorganisatie?

Suzette Eeltink van Suriname Holidays vindt het een kwalijke zaak dat de ANVR een niet volledige lijst heeft gepubliceerd. “Op deze manier bescherm je de consument toch niet? Dat was toch het uitgangspunt? Suriname Holidays heeft met heel hard werken, liefde voor het land en hun vak, persoonlijke aandacht voor elke individuele klant en voor de lieve collega’s in Suriname een zeer kundig bedrijf opgebouwd. Zij dragen een behoorlijk steentje bij aan de ontwikkeling van de reisbranche, die in Suriname nog in de kinderschoenen staat. Er is een aantal collega-organisaties actief die ook reizen naar Suriname organiseert. Zij staan niet op de lijst, terwijl ze ook geen SGR lidmaatschap bezitten. Dat geeft te denken.”

John Vermeent van Horizon Motor Reizen is ernstig geschokt dat zij voorkomen op de zogenoemde zwarte lijst van de ANVR. Toen Horizon Motor Reizen in 1993 startte heeft zij stappen ondernomen om lid te worden van zowel de ANVR als de SGR. Zij zijn destijds niet geaccepteerd omdat ze geen financiële draagkracht en geen historie hadden. Waarom wilde Horizon Motor Reizen lid worden? Ze dachten dat een lidmaatschap van genoemde organisaties direct een voorsprong zou opleveren bij de opstart…..

“Horizon Motor Reizen is dus gestart zonder het toen zo gewenste lidmaatschap van de ANVR/SGR. Wij zijn onze organisatie toch opgestart en hebben op dit moment een bloeiend en gezond bedrijf waar inmiddels duizenden tevreden deelnemers een fijne vakantie hebben genoten. Wij werken op persoonlijke titel in een “VOF- bedrijfsvorm” en zijn persoonlijk verantwoordelijk voor ons handelen. Wij kunnen u verzekeren dat onze solvabiliteit ver boven het gemiddelde ligt en onze eventuele bankgarantie voldoende dekking biedt om onze klanten bij onverlet van onze kant te kunnen compenseren.”

“De reden dat wij geen lid willen worden van ANVR/SGR is niet financieel, maar moreel; want als je in 1993 niet goed genoeg bent bevonden en in 18 jaar een goed lopend bedrijf hebt opgebouwd zonder de zogenoemde ondersteuning van de logo’s van ANVR/SGR, is de behoefte niet aanwezig om dat nu alsnog te doen.”

“Helaas vrezen wij dat wij het lidmaatschap op advies van onze advocaat onder protest moeten gaan aanvragen en als het over zes weken dan zover is (inderdaad, men neemt bij SGR de tijd), zijn wij inclusief advieskosten, advocaatkosten en accountantskosten ruim € 4.500,= lichter. Dit zullen wij moeten doorberekenen aan de klant, terwijl de circa andere 95 “collega’s” in ons vakgebied (motorreizen) met rust worden gelaten en dit niet hoeven te doen. Hoezo, concurrentievervalsing…”

Lees hier de volledige reactie van Horizon Motor Reizen.

Pure discriminatie?
We hebben kanttekeningen bij de regels van de SGR omdat voor heel veel kleine organisaties de lat voor het lidmaatschap erg hoog ligt. Een aantal eigenaren vertelt ons dat er een te hoge financiële drempel wordt opgeworpen, waardoor kleine reisbureaus en startende bedrijven in de reisbranche niet kunnen deelnemen. Kleinere bedrijven kunnen deze financiële drempel niet nemen. Wat hen natuurlijk niet onbetrouwbaar maakt.

De kosten verbonden aan lidmaatschap zijn ook niet mis! Voor de SGR geldt naast de aanvraagkosten van 550 euro een omzetafhankelijke deelnemersbijdrage van € 270,= of € 1.356,= per jaar. De tarieven van de ANVR zijn nog hoger: entreegeld voor nieuwe leden bedraagt € 900,=, de basiscontributie is € 1.200,= en bovendien geldt een variërend percentage als omzettoeslag.

De ANVR stelt ook algemene toelatingseisen, bijvoorbeeld een minimum omzeteis van een half miljoen. Hierdoor bedraagt de minimale inkomensafhankelijke bijdrage dus 5.500 euro! Een reisagent moet bovendien minimaal 500 boekingen per jaar realiseren.

Patrick van der Heijden van Rusanova Reizen vertelt ons dat zij zich graag zouden aansluiten bij de ANVR en SGR, maar dat ze worden beperkt door het te hoge eisenpakket dat wordt gesteld aan het lidmaatschap.

Patrick-van-der-Heijden-van-Rusanova-Reizen

Harm Boerma, directeur en enig werknemer van reisorganisatie Hispania Travel in het Gelderse Rozendaal, werkt graag mee aan ons artikel. Hij voelt zich in zijn eer en goede naam aangetast doordat Hispania Travel is geplaatst op lijst van de ANVR. Op de website kunnen we lezen en horen wat zijn mening en reactie is op deze bizarre lijst.

Harm-Boerma-van-Hispania-Travel

Willem Warbie van Souldivers is al zes jaar bezig met duiklessen en duikreizen, alles is voortgekomen uit zijn enthousiasme voor de duiksport. Souldivers organiseert circa 12 reizen per jaar en neemt je mee naar de mooiste locaties over de hele wereld.

Willem-Warbie-van-Souldivers

Ardjan Langedijk, eigenaar van Kazachstan Reizen, is evenmin te spreken over de ANVR.

Ardjan-Langedijk-van-Kazachstan-Reizen

Een greep uit de reacties
Hieronder lees je nog een greep uit de reacties die wij ontvingen, waaruit blijkt dat iedereen er druk mee bezig is en dat je je niet direct zorgen hoeft te maken als de organisatie waar jij je reis wilt boeken geen SGR-keurmerk heeft.

Avanta christelijke wereldreizen heeft op haar website een verklaring geplaatst omdat Avanta door de gepubliceerde lijst ten onrechte in diskrediet geplaatst wordt. Volgens de heer De Voogd gaat het om iets wat al 20 jaar in de wet staat en wat men nu wil gaan handhaven. “Aansluiten bij de SGR is niet verplicht, maar in de praktijk komt het daar denk ik wel op neer. Het brengt een hoop rompslomp en kosten met zich mee. Met onze manier van werken hebben we in feite de klanten ingedekt tegen de risico’s.”

“Avanta bestaat al 28 jaar, heeft nooit een beroep hoeven doen op wat voor regeling dan ook en heeft al die jaren aan haar financiële verplichtingen voldaan. Onze financiële betrouwbaarheid was altijd vanzelfsprekend voor onze klanten, maar door deze lijst wordt daarover nu twijfel gezaaid.”

Eduard Camping van Travellers heeft deze week eveneens een stuk geschreven naar aanleiding van de ANVR lijst. De strekking ervan is dat Travellers geen lid is van de SGR, maar dat ze wel degelijk voorstander zijn van de bescherming van haar klanten tegen financieel onvermogen.

“De SGR en ANVR wijzen consumenten al jarenlang op het belang van een garantieregeling bij reisorganisatoren. Prima, geen probleem. Wat veel kleine organisaties ergert, is dat daar vaak een ondertoon in doorklinkt dat niet-SGR leden maar louche organisaties zijn, die het zo nauw niet nemen met regels en kwaliteit en klantgerichtheid. In grote lijnen denken we dat dat wel eens net andersom kan zijn.”

“Een kleine organisatie is zich zeer bewust van de kwaliteit die ze moet leveren om te kunnen bestaan. De betrokkenheid en kennis van de eigenaren is vaak bijzonder groot. De kleinschaligheid heeft veel positieve kanten en de kleine reisorganisaties vormen in hun niche-markten vaak de krenten in de pap.”

Ook Rusanova Reizen besteedt op haar website door middel van een publicatie aandacht aan het onderwerp. Het antwoord op de vraag waarom Rusanova Reizen (nog) niet is aangesloten bij de ANVR en de SGR is vrij eenvoudig: “Wij zijn op dit moment een kleinschalige reisorganisatie die (nog) niet kan voldoen aan de financiële eisen van het lidmaatschap: wij hebben namelijk geen half miljoen omzet per jaar en beschikken ook niet over een toereikend banksaldo. Bovendien zou het voldoen aan deze eis ons specialisme en het streven naar kwaliteit en persoonlijke aandacht voor onze klanten kunnen aantasten. U kunt van ons aannemen dat Rusanova Reizen ‘helemaal thuis in Rusland’ is en dat thuisgevoel delen wij graag met onze reizigers.”

Uiteraard wil Patrick van der Heijden, die gaat over de Publiciteitszaken van Rusanova Reizen, graag een passend antwoord formuleren op de vraag hoe zij de klanten de garantie biedt. “Een belangrijk punt hierbij is dat wij de klant zelf laten kiezen of deze vooraf of pas na de genoten vakantie wil betalen. Bovendien hebben we een goede vriendschappelijke én daardoor zakelijke relatie met onze partner, één van de grootste touroperators voor het inkomend toerisme in Rusland. De eigenaresse van Rusanova Reizen heeft maar liefst vijf jaar met succes in loondienst gewerkt, voordat zij naar Nederland verhuisde. Deze partner levert onder andere aan de grootste en bekendste reisorganisaties in West-Europa (Duitsland, Zwitserland, Italië, etc.). Daarnaast bieden we onze reizigers een optioneel verzekeringspakket aan van de Europeesche Verzekeringen, een verzekeringsmaatschappij die een winnende reputatie heeft als het gaat om reis- en annuleringsverzekeringen.”

Hispania Travel geeft vanaf het begin al openheid van zaken. “Door onze werkwijze wordt het risico op een faillissement geminimaliseerd. Wij kopen niet vooraf in en hebben minimale vaste kosten. Op het moment dat de klant zijn reis betaalt, betaalt Hispania per ommegaande de overnachtingen en eventuele huurauto. Mocht Hispania onverhoopt toch beëindigd worden dan is de reis reeds betaald en zal die ook gewoon doorgaan. De klant heeft dus vrijwel geen risico. Naar onze mening voldoen wij hiermee aan de voorgeschreven wet Art 7:512.”

Hispania Travel nodigt andere kleine organisaties uit de krachten te bundelen om een richtlijn vast te stellen voor het kleinschalig toerisme om op deze manier nog meer zekerheid te bieden aan de consument.

Willem Warbie van Souldivers wil graag met ons praten over dit onderwerp. Volgens hem is er namelijk veel meer aan de hand dan wat er naar voren komt in de publicatie. “Ik ben ervan overtuigd dat ANVR en SGR in samenspan vanuit Baarn een kartel aansturen in de vorm alsof het lijkt bescherming met elkaar te bieden aan reizigers. Het tegendeel is waar, ze beschermen de aangesloten leden.”

Frank de Jong en Johan Verstappen van Hannibal Reizen hebben een in Nederland ingeschreven vennootschap onder firma (VOF). Beide vennoten wonen en werken echter in Frankrijk, waar zij naast hun touroperator activiteiten voor Hannibal Reizen een chambres/table d’hôtes voor wandelaars en langlaufers runnen. Het feit dat zij als vennoten van een in Nederland gevestigd bedrijf woonachtig zijn in het buitenland, betekende de afgelopen tien jaar, dat het SGR lidmaatschap niet mogelijk was. In diverse contacten werd hen duidelijk gemaakt dat ze de zich de aanvraagkosten beter konden besparen, omdat het toch niet zou lukken om door de ballotage te komen. Moet gezegd worden dat ze bij de meest recente poging door (wellicht nieuwe) medewerkers van de SGR zeer vriendelijk en behulpzaam werden tegemoet getreden. Na enkele telefoontjes en discussie over wat is een ‘hoofdvestiging in Nederland’ werd hen nu te kennen gegeven dat het wonen in het buitenland geen belemmering is voor het verlenen van het SGR lidmaatschap. Ze hebben daarom nu de procedure tot verkrijging van het lidmaatschap in gang gezet.

Aanvullend commentaar van Frank en Johan: “Blijft staan dat wij ons erg goed kunnen inleven in de reacties van collega’s reisorganisatoren. Vooral de kleinere zullen niet aan de hoge financiële eisen kunnen voldoen. Dit geldt met name voor het lidmaatschap van de ANVR. Bedrijven met een bruto jaaromzet onder de € 500.000,= of met minder dan 500 boekingen op jaarbasis, worden niet toegelaten. Haal je die voorwaarden wel, dan kan je flink gaan betalen.”

Hans van der Valk en Mary Visser van Via Travel in Amsterdam, sinds 1995 gespecialiseerd in (medische) kuur- en wellnessreizen, zijn ook onverhoopt op deze lijst terecht gekomen, ondanks het feit dat zij wel degelijk een goede regeling aanbieden in de paar gevallen dat men officieel geacht wordt vooruit te moeten betalen. “Het niet aangesloten zijn bij de SGR is voor ons een simpele keuze, want met een minimale omzet en winstmarge (we zijn een piepkleine, maar financieel gezonde organisatie, die een overkoepelende Holding kent, welke kapitaalkrachtig is) heeft het geen zin om duizenden euro’s contributie te moeten ophoesten jaarlijks, terwijl de toegevoegde waarde voor ons bedrijf en onze klanten feitelijk totaal 0 is.”

Ardjan Langedijk, eigenaar van Kazachstan Reizen, is evenmin te spreken over de ANVR. Tot zijn verbazing stond zijn eenmanszaak plotseling op de lijst van de ANVR. “Plotseling, want na enige briefwisseling in juni 2010 en wachtende op hun respons, kwam die plotseling in de gedaante van een plaatsing op de lijst, waarvan ik in een brief ontvangen op 8 januari werd verwittigd! Het was te voorkomen indien ik voor 9 januari overtuigend kon aantonen dat de plaatsing onterecht was.”

Hij heeft er meer over verteld aan de Volkskrant en het Haarlems Dagblad. De essentie van de artikelen is dat een eenmanszaak zich niet eens bij de SGR zou kunnen aansluiten, laat staan bij de ANVR, die een minimale omzet van een half miljoen eist als voorwaarde tot lidmaatschap.

“Wij durven te stellen dat dankzij onze persoonlijke aandacht voor iedere klant, alsmede de afspraken die wij hebben met onze betrouwbare partners in Kazachstan, u bij ons aanzienlijk meer zekerheid heeft dan bij menig andere reisaanbieder. Wij onderzoeken wegen om deze zekerheid te formaliseren, buiten de SGR en ANVR om.”

Hoe verder?
De Consumenten Autoriteit gaat zo’n honderd reisclubs aanschrijven, waarvan wordt vermoed dat ze in overtreding zijn. Ze bieden vakanties aan zonder de wettelijk verplichte garantiestelling. Een soortgelijke actie in 2008 leidde tot veertien rechtszaken en dwangmaatregelen voor tien bedrijven. De organisatie van de reisbranche, ANVR, publiceert een zwarte lijst van bedrijven die niet voldoen aan de garantstelling.

Zou het niet beter zijn als de ANVR of de SGR signalen uit de markt zou oppikken en een alternatief aanreikt voor kleine reisbureaus en startende bedrijven in de reisbranche? Bijvoorbeeld een parallelfonds voor de kleintjes? Of als kleinere reisbureaus en touroperators zich zouden kunnen verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij, gespecialiseerd op het gebied van garantieverzekeringen voor kleinere reisondernemers? Misschien is een nieuw collectief van kleine reisbureaus samen interessant voor een verzekeraar? Een nog niet onderzochte mogelijkheid zou nog een verzekeringsmaatschappij zijn, die een polis tegen faillissement zou kunnen aanbieden.

Het zou dus goed zijn als er naast de SGR een regeling komt waar kleine en/of startende organisaties probleemloos aan mee kunnen doen, of dat de SGR de drempel om lid te worden sterk verlaagd.

Martijn
  1. P. van Vliet zegt:

    Hulde! Al jaren misbruikt ANVR haar machtspositie. Waarom gaan zij nou niet in overleg met de kleinere reisorganisaties en werken aan een oplossing i.p.v. de kleine reisorganisaties, vaak met hart en ziel gerund door hardwerkende mensen compleet zwart te maken?!

  2. Ook de Stichting Loopend Vuurtje heeft “de twee brieven” ontvangen van de ANVR en kennis genomen van bovengenoemde lijst. Wij vinden het een laag-bij-de-grondse actie, in voetbaltermen een tackle op de enkels, waarvoor een rode kaart op zijn plaats is.

    Het vervelende is dat er nu in de media een beeld opdoemt van de ANVR als belangenbehartiger van de (reis)consument. Maar iedereen die daar doorheen kijkt weet dat dit juist geenszins het geval is. Deze club is uitsluitend de belangenbehartiger van de gevestigde orde in de reiswereld. En die gevestigde orde heeft als enige doelstelling zoveel mogelijk winst te maken voor haar eigenaars/aandeelhouders, en heeft er dus belang bij kleine nieuwkomers van de reismarkt te weren. In naam is iedereen welkom als lid van de ANVR/SGR, maar in de praktijk worden zulke hoge financiële barrières opgeworpen dat kleine organisaties onmogelijk lid kunnen worden. Als ze dat al zouden willen trouwens, want van dat geld wordt ook de peperdure en bureaucratische overhead van dit conglomeraat betaald.

    En nu plengt de ANVR krokodillentranen over een mogelijke lacune in de reisvoorwaarden van sommige kleine reisorganisaties in het geval van een mogelijk faillissement. Als er al iets mis zou zijn, is er maar één instantie die daar tegen zou mogen optreden: de Consumenten Autoriteit, daartoe door de overheid ingesteld. De ANVR speelt voor eigen rechter door met deze lijst andere organisaties verdacht te maken. Zou de Consumenten Autoriteit daar niet tegen moeten optreden?

    Nog een laatste punt dat de laaghartige insteek van de ANVR illustreert. Op vrijdag 7 januari 2011 ontvingen wij de tweede brief (gedateerd 06.01.2011) waarin ene Oostdam eist dat we binnen drie dagen na dagtekening overtuigend moeten aantonen aan “deze wettelijke verplichtingen” te voldoen. Oftewel uiterlijk zondag 9 januari. Niet dat wij ook maar een moment hebben overwogen om te reageren, maar het laat zien hoe deze organisatie manipuleert: alles was natuurlijk al voorbereid om bij de opening van de Vakantiebeurs met de lijst te komen. Persconferentie erbij, hapjes en drankjes op kosten van de ANVR, indirect dus gewoon op kosten van de (reis)consument.

    Een kennis van ons had een leuke vergelijking betreffende de actie van de ANVR. “Het lijkt wel of een machtige vereniging van grote veeboeren (producenten van kiloknallervlees) de kleine biologische boertjes van de markt probeert te drukken door ze verdacht te maken, bijvoorbeeld dat er iets in hun vlees zou zitten. De vergelijking gaat echter op een punt mank: de kleine boertjes leveren niet alleen een veel beter product, ze zijn ook nog eens goedkoper!” Dat laatste kan natuurlijk veranderen als de ANVR haar zin krijgt en kleine organisaties gedwongen zouden worden lid te worden van de SGR of andere dure voorzieningen te treffen.

    Nu over naar ander, vrolijker nieuws. Het lijkt erop dat het overgrote deel van onze (vaste) klanten deze hetze van de ANVR doorziet en tot de orde van de dag overgaat. Wij hebben talloze steunreacties ontvangen. Slechts twee (nieuwe) klanten hebben sinds maandag een vraag hierover gesteld, die we naar tevredenheid hebben beantwoord. De boekingen gaan gewoon door.

    Loopend Vuurtje is een stichting, opgericht in 2002. We hebben een bestuur, statuten en staan uiteraard ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En ieder jaar maakt onze penningmeester een financieel jaarverslag. Alle uitgaven worden daarbij verantwoord, iedereen mag dat komen controleren. Als een stichting maken wij geen winst en keren wij geen salarissen uit. De bestuursleden werken pro deo. Wel zorgen wij heel goed voor onze reisbegeleiders, die we met zorg uitgezocht hebben en die ons heel dierbaar zijn. Wij hanteren kleine marges op onze reizen, maar omdat we zeer succesvol zijn (meer dan 95% van onze reizen gaat door, en vaak volgeboekt) hebben we een behoorlijke financiële buffer opgebouwd. Die staat keurig op een Rentemeerrekening bij de ING en wordt uiteraard alleen gebruikt voor onze reizen.

    Wij gaan nooit grote financiële verplichtingen aan. Onze meeste reizen gaan per trein. Mocht er een niet door kunnen gaan, dan hebben wij 0,00 kosten omdat we geen contractuele verplichtingen hebben. Voor reizen per vliegtuig kopen we pas tickets op het moment dat het minimum aantal deelnemers is bereikt. En daarna telkens een erbij voor iedere volgende boeker. Dus ook 0,00 risico.

    Onze reisbegeleiders kennen ieder diverse bestemmingen en zijn dus multi-inzetbaar. Mocht er toch nog iets voorvallen waardoor een reis niet kan doorgaan en er kosten gemaakt moeten worden, dan is onze financiële buffer vele malen groter dan deze verplichtingen en hebben de klanten binnen twee dagen hun geld terug. Kortom, we kunnen niet verzinnen hoe onze klanten financieel risico zouden kunnen lopen. En failliet gaan, we zouden echt niet weten hoe we dat voor elkaar zouden moeten krijgen.

    Het zal dan ook duidelijk zijn dat we ons nooit bij een geldverslindend systeem als de SGR zullen aansluiten. Wij gaan echt niet meebetalen aan het ongetwijfeld riante salaris van meneer Oostdam en zijn staf. Als onze hierboven beschreven financiële huishouding wettelijk niet voldoende is, horen we dat wel van de Consumenten Autoriteit en zorgen we zelf voor een alternatief.

    Maar hopelijk is dat niet nodig, want zoiets kost altijd geld.

    Marjon Willems en Adri Witteveen
    Loopend Vuurtje Wandelreizen

    Overigens denken wij erover de ANVR op de zwarte lijst van Loopend Vuurtje te zetten wegens infaam en abject gedrag t.o.v. kleine reisorganisaties.

  3. Heb net het hele artikel gelezen. Prima artikel, waarbij goed naar voren komt dat er veel bezwaar is tegen de huidige situatie, een wettelijke verplichting die in de praktijk blijkbaar alleen via de SGR is op te lossen (een zaak voor de NMA zou het dan worden).

    Jullie hebben veel tijd gestoken in het bij elkaar krijgen van deze info. Ik ben inmiddels ook al door collega reisorganisaties benaderd die wel willen ‘meehelpen’. Het zou mooi zijn als er een soort spreekbuis zou ontstaan van de ‘kleintjes’, maar krijg die maar eens allemaal bij elkaar, dat betekent ergens gaan samenwerken.

    Kleine organisaties zijn niet voor niets klein en houden het liefst alles in eigen hand om zo ook alle controle te behouden (is ook de kracht van de kleintjes). Als ik zie hoeveel tijd het me nu al kost en heeft gekost. Bij een eenmanszaak moet ook al het andere werk door dezelfde persoon gedaan worden.

    Ik heb wel het gevoel dat de aktie van de ANVR een soort verbroedering tot gevolg heeft en dat er nu misschien toch een keer ergens een doorbraak wordt gevonden in de garantie kwestie waar ook kleine organisaties zich in kunnen vinden.

    Met vriendelijke groet,

    Eduard Camping

  4. Goedemiddag Reishonger,

    Dank voor de tijd en energie die jullie hebben gestoken in het inventariseren van de meningen van kleine reisorganisaties. Fraai overzicht hebben jullie gepubliceerd.

    In alle reacties zit een soort gemeenschappelijke ergernis, waar met name de SGR zich eens voor achter de oren zou moeten krabben.
    Ik hoop dat de huidige golf aan publiciteit ertoe zal leiden dat er een goede mogelijkheid komt voor kleine organisaties om tegen redelijke kosten en voorwaarden te kunnen voldoen aan de garantie eisen die de wet stelt.
    Onze ervaringen tot nu toe is dat we op voorstellen voor alternatieven te horen krijgen dat die niet voldoen. Wat naast de SGR wèl een optie zou kunnen zijn, kan niemand ons tot nu toe vertellen.
    Als er naast de SGR geen andere optie mogelijk is zou de wet iedere reisorganisatie moeten verplichten lid te worden van de SGR.

    Maar….dan spelen er plotseling heel andere zaken!

  5. Wat m.i. vooral duidelijk moet worden, is dat het geen onwil is van de kleine reisorganisaties. Het SGR is de facto een monopolie. De wet laat ruimte voor andere oplossingen, maar ze zijn er (nog) niet. Laten we elkaar als kleintjes steunen en gezamenlijk een oplossing zoeken, los van het machtsbolwerk ANVR.

  6. Frank34 zegt:

    Je zal als kleine zelfstandige maar teveel klanten afpikken van de grote jongens zoals OAD, Neckerman en Arke. Als er dan teveel van deze kleine reisbureau’s komen dan verliezen ze waarschijnlijk veel klanten en dat is wat de ANVR probeert te voorkomen door deze grote organisaties te beschermen en de kleintjes, die vaak veel minder kosten hebben zoals geen of minimaal personeel, geen groot kantoor e.d. in een kwaad daglicht te zetten alsof ze een criminele organisatie zijn.

    Nederlanders zijn wat dat betreft al aardig beïnvloed, al jaren lang wordt er bij ons in het hoofd gestampt dat we moeten uitkijken met organisaties die niet bij het SGR zijn aangesloten. Veel mensen willen toch wat anders met vakantie en speuren het internet af naar andere mogelijkheden en komen uit bij kleinschalige organisaties die ook kennis hebben van hun bestemmingen, mede opgebouwd door jaren reiservaring in die landen en niet door een cursus SEPR te hebben gevolgd van de LOI en daardoor al door het leven gaan als reisadviseur/reisadviseuse.

    Ik boek zelf al jaren niet meer bij de grote organisaties, ik boek zelf mijn tickets op internet en ook de accommodatie boek ik vaak in het land zelf en niet via een groot touroperator die toevallig wel aan alle voorwaarden voldoet van deze ANVR/SGR.

    Mede door het internet zijn er voor de consument veel mogelijkheden bij gekomen om een vakantie te boeken en met wat gezond verstand en onderzoek is het helemaal niet moeilijk om een goed beeld te hebben van deze kleine organisaties.

    Ik zou wel eens willen weten hoe de mensen in de landen om ons heen daar mee omgaan, zijn hun ook zo beïnvloedt door organisaties of boeken deze mensen wel makkelijker via internet bij kleinere organisaties? Is het echt weer een typisch Nederlands iets?

  7. Ook wij hebben soortgelijke ervaringen met de ANVR als de andere organisaties.

    Wat mij vooral verbaast is dat de ANVR als rechter optreedt en niet aangesloten reisorganisaties benadeelt door ze zwart te maken. De ANVR is geen onafhankelijke partij, dit zou de Consumenten Autoriteit moeten zijn. Hier hebben wij 2 jaar geleden contact mee gehad en deze hadden geen bezwaar tegen onze handelswijze en onze wijze van garantstelling.

    Op 10 juni 2010 ontvingen wij een brief van de ANVR dat wij niet voldoen aan de artikel 7:512 van het Burgerlijk Wetboek en op 11 juni 2010 hebben wij hierop gereageerd. Wij gaven aan nooit financiële problemen te hebben gehad, hoe wij garant staan, hoe we dat zouden kunnen uitbreiden en hoe we cliënten verschillende mogelijkheden bieden later te betalen. Bovendien hebben wij extra informatie gevraagd over toetreding tot de SGR. Wij hebben zowel op de argumenten als de vraag om informatie geen reactie ontvangen.

    Wij hebben vandaag (15 januari) een brief ontvangen van het advocatenkantoor van de ANVR “La Gro Law”. Hierin geven zij aan onze garantstelling niet zou voldoen. Ik stel voor dat wij gezamenlijk juridisch en publicitair optrekken.

  8. Beste Dionne,

    ben benieuwd hoe de vlag er momenteel bij staat, ben gaarne bereid om mee te werken aan verdere aktie. Hoe denken de andere gedupeerde eenmanszaken hierover, voor zover jij weet?

    Ik hoor graag van je.

    Met vriendelijke groet,

    Ardjan Langedijk
    Kazachstan Reizen

  9. De tijd is rijp voor een platform van de kleine reisorganisaties die niet zijn aangesloten bij SGR /ANVR. Ik sluit me meteen aan!
    Samen zijn we een interessante groep voor verzekeraar of bank.
    Wie wil mee doen?
    Met dan aan de redactie van Reishonger.nl!
    Jeanet G. Bruining, WijnWandeltochten

  10. Met Ardjan Langedijk, eigenaar van Kazachstan Reizen, heb ik contact gehad over eventuele vervolgacties. Het blijkt namelijk dat er meer vraag is naar samenwerking en dan met name om te kijken naar alternatieven (voor kleine organisaties) om tegen redelijke kosten en voorwaarden te kunnen voldoen aan de garantie-eisen die de wet stelt. Dus elkaar steunen en gezamenlijk naar een oplossing zoeken. Bovendien staat een aantal organisaties positief tegenover het idee gezamenlijk juridisch en publicitair op te trekken.

    Omdat wij persoonlijk niet benadeeld zijn (en daardoor eigenlijk in deze geen partij vormen), heb ik gebruik gemaakt van zijn aanbod de zaak op te pakken. Het is de bedoeling dat Ardjan iedereen benaderd om te peilen of de tijd echt rijp is voor een platform van de kleine reisorganisaties die niet zijn aangesloten bij SGR/ANVR.

  11. Beste mensen,

    Ook Hannibal Reizen heeft de eer op de ‘ signaleringslijst ‘ van de ANVR te mogen staan.
    Ook wij zijn verbolgen over de achterbakse wijze van presentatie van deze lijst.
    De enige brief die wij van de ANVR hebben ontvangen is degene die vlak voor publicatie van deze lijst verzonden is. Het is een leugen dat wij een eerdere brief ontvangen zouden hebben.

    Hannibal Reizen is Nederlandse VOF. De beide vennoten wonen echter in Frankrijk. Wij bestieren onze reizen vanuit onze Chambres d’hotes in de Chartreuse. Wij hebben de afgelopen jaren regelmatig contact gehad met het SGR in verband met een aanvraag voor lidmaatschap. Het feit dat de vennoten niet in Nederland ingeschreven staan was tot nu toe een hindernis om lid te kunnen worden.Wij vinden een garantie regeling zoals bijvoorbeeld geregeld door het SGR belangrijk voor onze gasten. Uit reacties van collega’s maken we op dat we daarin niet de enige zijn.

    Sommigen suggereren tot een ‘alternatief’ SGR voor de ‘kleintjes’ te komen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom daar zoveel energie in steken. Hebben we niets beter te doen? Volgens ons wel, wij’ kleintjes’ zijn goed in het organiseren van ‘grootse’ reizen. Daar ligt ons hart.

    Wij vinden het een beter idee om gezamenlijk het SGR in te laten zien dat het oneerlijk is de ‘kleintjes’ onder dezelfde voorwaarden toe te laten als de ‘groten’ . Hoe kan het SGR verantwoorden dat de ‘kleintjes’ eenzelfde bijdrage moeten betalen voor het lidmaatschap als de ‘groten’. De risico’s en kosten van een faillissement liggen bij een ‘grote’ immers veel hoger dan bij een ‘kleintje’. Ook een niet te onderschatten reden om een discussie hierover met het SGR aan te gaan is de naamsbekendheid van deze organisatie. Deze naam is er bij de consument de afgelopen jaren zo ingepompt dat je van goede huizen moet komen om aan de consument duidelijk te maken dat er ook een andere ‘SGR’ regeling mogelijk is. Daartoe hebben wij inmiddels de draad weer opgepakt en zijn we bezig met de voorbereidingen voor de aanvraag van het lidmaatschap van het SGR. Dat we nog steeds in Frankrijk wonen schijnt ineens geen probleem meer te zijn. Neemt niet weg dat een gezamenlijke beargumentering een goede zaak zou zijn. We horen graag van jullie. Verder vooral succes met het organiseren van reizen. Laat deze achterbakse actie van het ANVR niet te groot worden. Dat verdient deze organisatie niet. Hartelijke groeten Frank de Jong/Johan Verstappen Hannibal Reizen, info@hannibalreizen.nl

  12. “Laat deze achterbakse actie van het ANVR niet te groot worden”, zo de aanbeveling van Hannibalreizen. Bikethebest lijkt dat nu helemaal geen gepaste visie van de concurrentiebeperkende gedraging van de ANVR te zijn. Blijkbaar baalt Hannibalreizen nog niet genoeg van de doelgerichte blokkeringpolitiek van de SGR en het onderuit willen halen van de “kleinen” door de ANVR. Blijkbaar is men blij dezelfde “contributiebedragen” als de groten te kunnen betalen als men eindelijk erbij behoren kan!

    “Dat verdient deze organisatie niet” volgens Hannibalreizen. Zijn er dan niet tweekeer in het verleden dreigbrieven gestuurd en heeft zich de ANVR dan niet op de stoel van de rechter gezet en zich als klokkenluider aan de reisconsument en de consumentenautoriteit opgedrongen? De ANVR verdient in ieder geval op haar plaats gewezen te worden omdat ze niet alleen nieuwkomers op de reismarkt op een oneerlijke manier ‘eruit werkt’. Bijvoorbeeld door de publicatie van een boycotlijst! Dat deze door de Nederlandse pers en de internetmedia met weinig genuanceerde commentaren overgenomen en op grote schaal verspreid wordt is Hannibalreizen toch zeker niet ontgaan.

    Cybermobbing van reisaanbieders door de het bestuur van de ANVR is misbruik van een economische machtspositie onder de dekmantel de reisconsument te willen beschermen. Een doorzichtig manoeuvre dat op hun Nieuwjaarsborrel aangekondigd nog net voor de vakantiebeurs geregeld is. De reiziger wordt suggereert vanwege de ontbrekende zekerheidsgarantie niet of nauwelijks te kunnen overstappen naar de alternatieve reisconcurrenten.

    “Wij ’kleintjes’ zijn goed in het organiseren van ‘grootse’ reizen”, dat klopt Hannibalreizen! Maar wij hebben niet het lef voor onze rechten en die van de reisconsument op te komen als men Hannibalreizen volgt. Het kan als een mededingingsprobleem aangezien worden dat ondernemingen door toe doen van de overheid een bijzondere positie verkrijgen ten behoeve van de uitvoering van bepaalde verplichtingen (reisgaranties verstrekken) en dat zij de voordelen daarvan kunnen gebruiken op de reismarkten. Daarom zal de Europese Commissie moeten beoordelen of steun van overheden aan ondernemingen de mededinging vervalst en het handelsverkeer tussen de wel of niet bij de ANVR/SGR aangesloten reisaanbieders en tussen de EG-lidstaten ongunstig kan beïnvloeden.
    Het Nederlandse garantiesysteem voor reizen heeft tot heden inderdaad bewezen in staat te zijn alle faillissementen te absorberen. Maar het is ook gebleken dat de regeling niet voldoende zal zijn om faillissementbescherming ook onder ongunstige omstandigheden en op termijn te geven. Bedoeld wordt daarmee de volledige vergoeding van de consumenten zoals neergelegd in de EEG richtlijnen. Daarom zullen vanaf 2012 de nationale uitvoeringsregelingen aan de herziene richtlijn 90/314/EEG van 13 Juni 1990 aangepast moeten worden. In het licht van deze voornemens moeten wij ook eens de actie van de ANVR zien.

    Komt Hannibalreizen niet van zodanig goede huize “om aan de consument duidelijk te maken dat er” de SGR met zijn ca. 70 miljoen aan beleggingen geen echte garantie kan geven? Hoe kun je met zulk een “vetpotje” vertrouwen verspreiden als bijvoorbeeld de Oad Groep in het boekjaar 2009/2010 een gerealiseerde omzet van circa 900 miljoen euro bij de SGR voor zijn reizigers verzekeren moet.

    Moet de reiswereld niet de 58% internetconsumenten die e-reizen boeken en voor een omzet van 744 miljoen in Nederland zorgen, informeren over hun risico’s. Zij vertrouwen volgens de top 10 lijst van Twinkle100 tenslotte hun zes reisaanbieders Sundio Group, TUI, Thomas Cook, Transavia, OAD en Cheaptickets. Dat deze bestuursleden bij de ANVR stellen en ook gedeeltelijk in de SGR vertegenwoordigd zijn zal het zekerheidsgevoel zeker niet nadelig beïnvloeden. Of wellicht toch?

    Wat vindt de aanstaande reiziger van de informatie dat in de periode 2006-2009 de schade die de ledengroep van de SGR aan de dupeerde vakantiegangers moest vergoeden ruim verviervoudigd heeft. Dat is toch rustgevend omdat het betekent dat uit de zak van het SGR eerst 1,5 miljoen en dan 6 à 7 miljoen per jaar zijn verdwenen.

    Deze leegloop moet in de daad door werving van nieuwe leden gestopt worden. Het verklaard ten dele “Dat we nog steeds in Frankrijk wonen schijnt ineens geen probleem meer te zijn”. Zo gezien is te begrijpen dat Hannibal reizen en ook andere geblackmailden” inmiddels de draad weer opgepakt (hebben) en zijn we bezig met de voorbereidingen voor de aanvraag van het lidmaatschap van het SGR.”

    “Daar ligt ons hart” vooral nog niet, Hannibalreizen! Trouwens, niemand had ooit gedacht dat een leger met olifanten door de Alpen kon trekken, maar Hannibal durfde het aan.

    R.v.H, namens bikethebest NL

  13. Ik ben ook een kleine reisaanbieder maar stond niet op de lijst, dus zou het makkelijk zijn geweest om te zeggen: zoeken jullie het maar uit. Maar ik ben solidair en besef terdege dat ook ik een volgende keer ‘aan de beurt’ kan komen. Ik wil dus graag meedoen aan een overleg om te kijken of we tot een daadkrachtige vuist kunnen komen. Ik ben van mening dat als we als kleine reisorganisaties zelf het voortouw nemen in het vinden van een voor alle partijen aanvaardbare oplossing, dat we hiermee naast een stuk extra zekerheid ook een hoop goodwill opbouwen bij de consument.

  14. A.Niem zegt:

    Ook wij hebben absoluut geen trek in de ANVR en de SGR, zeker na het nieuws van vanmorgen dat de NMA bij de ANVR en een paar grote reisorganisatoren (leden van) is binnengevallen op verdenking van cartelvorming. Ook een bericht op de site van de SGR vind ik nogal verontrustend (http://www.sgr.nl/news.asp?nid=77). En dat moet dan het voorbeeld zijn van hoe wij, kleine organisatoren van grootse reizen met onze deelnemers moeten omgaan? Walgelijk gewoon. Denk er ook aan dat het overgrote deel van onze deelnemers (wij noemen ze reisgenoten) ook niets van die grote organisaties moeten hebben.

    Er zit een gat in de markt wat betreft de garantie reisgelden voor de kleinere organisaties. Het blijkt uit bovenstaande dat we dat allemaal zelf geregeld hebben (ook wij hebben dat). Misschien moeten we allemaal eens met onze verzekeringsagenten gaan praten om te horen wat die denken? Misschien kunnen verzekeraars/banken zich hier aanmelden waarmee we rond de tafel kunnen gaan zitten. Ik ga eens wat mensen aanschrijven en zal me weer melden, want als we niet gelijk de schouders eronder zetten staan we er dadelijk gewoon weer alleen voor, dus als 2 ZZP’ers in een vof in ons geval, die het ook al 9 jaar zonder verzekeringen doen, want in ons vak “motorreizen” is het zelfs niet mogelijk een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. We worden gewoon gewijgerd met als enige reden dat we motor rijden.

    Sorry dat ik nog even anoniem wil blijven; wij staan niet op de lijst maar weten wat een collega reisorganisatie die wel op de lijst staat heeft meegemaakt.

  15. De Heer von Höfen van Bikethebest NL reageert heel erg boos op onze reactie van 19 januari. ‘Laat deze achterbakse actie van de ANVR niet te groot worden’, ‘Dat verdient deze organisatie niet’ schreven wij. Dit teruglezende, begrijpen wij zijn reactie. In feite staat er dat wij het met de ANVR eens zijn. Toen wij op 19 januari via Reishonger reageerden, waren wij heel erg verbolgen over deze achterbakse manier van handelen van de ANVR, en dat zijn we nog steeds. Deze verontwaardiging wilden we graag delen met andere betrokkenen. Alleen is onze verontwaardiging niet overgekomen zoals we bedoelden. We wilden eigenlijk zeggen; besteed niet teveel energie aan deze achterbakse actie van de ANVR, je geeft hun dan datgene wat ze wensen, en dat is deze organisatie niet waard. Dus Bikethebest NL, wij balen er genoeg van! En het is ook niet zo dat wij het lef niet hebben om voor onze rechten op te komen. Integendeel. Wij zijn voorstander van een gezamenlijk optrekken. Wij begrijpen uit de reactie van Bikethebest NL dat de heer Von Höfen zich zeer verdiept heeft in de materie. Maar om dan te stellen dat anderen niet van ‘goeden huize’ zouden komen omdat zij zich niet zo verdiept hebben in de materie vinden we nogal boud. Dat wij inmiddels de draad weer hebben opgepakt voor een aanvraag van het lidmaatschap van de SGR klopt. We zien momenteel geen andere mogelijkheid. Vandaar onze suggestie gezamenlijk naar een alternatief te zoeken.
    Frank de Jong/Johan Verstappen/Hannibal Reizen

  16. Wij zijn in 1999 gestart met specialistische reizen naar Griekenland. Wij bevestigen het beeld dat hier ontstaat over de ANVR. Wat wij kunnen aanvullen is dat:
    1. ANVR niet de volledige lijst van bedrijven plaatst omdat het dan gemakkelijk wordt om de krachten te bundelen zodat er een versie van ANVR op gezet kan worden welke de bedrijven kan overkoepelen die niet aan ANVR eisen voldoen. Wij hebben hier na een juridische strijd met de ANVR al eens over nagedacht.
    2. ANVR is een overigens een verzekeringsmaatschappij die zich als consumenten beschermer opwerpt, zeg maar een wolf die de lammetjes beschermt. Dat ANVR een verzekeraar is kun je natrekken bij het merkenbureau.

    Conclusie is dat ANVR in het leven is geroepen om de markt voor de gevestigde reisorganisatoren te beschermen, hoe minder reisaanbieders hoe meer omzet voor de leden. De AFM heeft niet voor niets een inval gedaan bij ANVR.

    SNVR = Specialistische Nederlandse Vereninging van Reisondernemingen

  17. De consumenten Autoriteit ondergebracht bij het ministerie van Economische Zaken zou toch moeten weten dat het midden-en kleinbedrijf de ‘backbone’ van de Nederlandse economie zijn? In dit licht is de huidige ram(p)koers niet te begrijpen!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>