Reis met je Hart: onvergetelijke vakantie voor ‘vergeten’ Nederlanders

Bloggend over bountystranden, jungle hikes en safaritours zouden we bijna vergeten dat vakantie niet voor iedereen is weggelegd. Voor 1 op de 6 Nederlanders is dit echter realiteit. Zij leven structureel onder de armoedegrens of kunnen door andere tegenslagen niet op vakantie. Mila Wit-Emonds trok zich dit aan en startte daarom stichting Reis met je Hart. Met meer dan een decennium ervaring in de reisbranche, zet zij zich in om 'vergeten' Nederlanders onvergetelijke vakanties te bezorgen.

Mila richtte stichting Reis met je Hart op

“Ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland hebben niet de mogelijkheid om op vakantie te gaan.”

Wat is het concept van Stichting Reis met je Hart?

“Ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland hebben niet de mogelijkheid om op vakantie te gaan. Zij leven structureel onder de armoedegrens, waardoor ze moeite hebben een reis te betalen. Of zij kunnen niet op vakantie doordat zij (tijdelijk) zonder baan zitten, mantelzorg geven of kampen met de financiële gevolgen van een faillissement of scheiding. Geld uitgeven aan vakantie of de tijd nemen voor vakantie zit er dan niet in. Deze mensen kunnen bijna nooit écht uit de dagelijkse sleur stappen en hun batterij dus niet echt opladen.”

“Stichting Reis met je Hart maakt het mogelijk dat deze mensen toch op vakantie kunnen. Iedereen kan iemand uit zijn nabije omgeving nomineren. Reis met je Hart neemt vervolgens contact op met de genomineerde. Zijn/haar verhaal komt op het online platform te staan. Het delen van de nominatie in de eigen omgeving en op social media, genereert een stukje aandacht en betrokkenheid. Daarnaast kan men geld doneren voor de vakantie. In samenwerking met onze sponsoren kunnen wij de vakantie zelf (bijvoorbeeld het verblijf) meestal gratis aanbieden. De opgehaalde donaties gebruiken wij voor zakgeld, reiskosten en excursies ter plaatse. Zo hebben we al tientallen mensen een mooie tijd bezorgd.”

Hoe is het idee voor Reis met je Hart ontstaan?

“Door mijn ervaring in de reisbranche heb ik gezien hoeveel positiefs een vakantie doet met mensen, en dus ook wat anderen moeten missen. Door de crisis van de afgelopen jaren wordt het zichtbaar hoeveel mensen het moeilijk hebben. Er is nog altijd veel ‘verborgen’ armoede. Mensen die hun faillissement nog niet te boven zijn, in de problemen zijn geraakt door een scheiding of geen baan kunnen krijgen.”

“De domeinnaam Reis met je Hart had ik 10 jaar geleden al vastgelegd. Daar heb ik toen verder niets mee gedaan. Afgelopen jaar viel het laatste puzzelstukje op zijn plaats. Dit idee past bij de tijd waarin wij nu leven: de participatiemaatschappij. Mensen delen graag hun ervaringen en staan hier opener in. Tot slot ben ik nu op een punt in mijn leven waarop ik mij afvraag: wat wil ik nog meer bereiken? Nu is het juiste moment gekomen om er vol voor te gaan.”

Reis met je Hart maakte al tientallen vakanties mogelijk

Hoe kunnen mensen helpen?

“Mensen kunnen op 3 manieren helpen:

  • Ze kunnen iemand nomineren die een vakantie verdient
  • Ze kunnen geld doneren voor een genomineerde
  • Ze kunnen de verhalen van de genomineerden delen om anderen te inspireren en bewust te maken

“Bedrijven kunnen ons natuurlijk sponsoren. Ook zijn we altijd op zoek naar vrijwilligers. Via het platform steun je niet zomaar een goed doel. Je kunt zelf kiezen wie je sponsort en wiens verhaal je aanspreekt. Als je aan iemand doneert, vragen wij om je e-mailadres. Niet voor commerciële doeleinden, maar om je op de hoogte te houden van het verloop van de nominatie. Als er genoeg geld is binnengehaald, laten we weten dat deze mensen dankzij jouw bijdrage op vakantie kunnen. Na terugkomst delen zij hun beleving. Ook daarvan wordt je op de hoogte gebracht. Zo zie je direct terug wat jouw bijdrage betekent voor de genomineerde.”

Welke rol speelt de nominator na het inzenden van een verhaal?

“De rol van de nominator gaat verder dan alleen het voordragen van een persoon. De nominator geeft de eerste donatie. Ook heeft hij/zij de taak om anderen in de omgeving te inspireren om ook bij te dragen. Vaak hebben onze genomineerden zelf geen sterk sociaal netwerk. De nominator kan helpen om te laten zien dat er wel degelijk mensen zijn die zich om hen bekommeren.”

Iedere nominatie heeft een looptijd. Hoe zit dat?

“Gemiddeld staat een nominatie 6 weken online. Dat is vaak voldoende om een bedrag bij elkaar te brengen. Ook geeft het ons tijd om een passende reis te vinden. We willen de nominaties niet te lang laten lopen. Het is vaak al spannend genoeg voor de genomineerde. Ook merken wij dat in de eerste weken de meeste donaties binnenkomen.”

Welke rol speelt Reis met je Hart bij de daadwerkelijke reis?

“Onze belangrijkste rol is om de juiste match te maken tussen de genomineerde, het type vakantie en de reisorganisatie. Dit moet passen, zodat het echt een onbezorgde beleving wordt. We hebben bijvoorbeeld eenoudergezinnen met Estivant op reis laten gaan en een vader met zijn dochter van 9 op een cruise naar de Noorse Fjorden. Veel mensen zijn ook heel gelukkig met een verblijf in Nederland.”

“Voor compleet verzorgde buitenlandse reizen boeken wij de vakantie voor onze genomineerden bij een touroperator. We hebben ook veel reizen waarbij alleen het verblijf wordt aangeboden door onze sponsoren. Daarbij regelen wij zelf het vervoer of de transfers. Vaak proberen we iets extra’s ter plaatse te regelen, zoals fietshuur, excursies of een diner. Bijna alle genomineerden hebben weinig ervaring met op reis gaan en vinden het heel spannend. Ze hebben veel vragen, dus begeleiden wij ze intensief.”

Reis met je Hart

Wat betekent ‘vakantie’ voor jou?

“Vakantie betekent voor mij even echt tijd hebben voor jezelf en elkaar, nieuwe dingen beleven en je hoofd op een andere manier gebruiken. Je raakt geïnspireerd en krijgt nieuwe ideeën en energie. Je hebt tijd en aandacht voor elkaar en de kleine dingen in het leven. Het doet je beseffen dat deze aandacht je meest kostbare goed is.”

Wat voor soort vakanties en uitjes zijn er al mogelijk gemaakt?

“Wij hebben al diverse soorten vakanties mogen aanbieden: een weekendje weg in eigen land, stedentrip, zonvakantie, groepsrondreizen, kamperen maar ook een compleet verzorgde cruise. De eerste vakantie was een midweek in een vakantiehuis aan zee voor een alleenstaande moeder met haar chronisch zieke dochtertje.”

Welk (reis-)verhaal is jou het meest bijgebleven?

“Veel verhalen van onze genomineerden zijn aangrijpend. Dan bedoel ik niet het reisverhaal, maar de verhalen die ze ons vertellen waardoor ze al jaren niet op vakantie zijn geweest. Zo heb ik voor een gezin uit het Noorden van het land een vakantie naar Zuid-Frankrijk geregeld. Toen ik bij ze op bezoek ging, bleek een deel van de kinderen geen badkleding te hebben. Ze waren namelijk nog nooit aan zee geweest.”

“Een ander verhaal dat indruk heeft gemaakt, is dat van Dirk Jan. Hij vertelde mij dat hij zich tijdens de reis weer puur op de vaderrol kon richten. Tijd voor elkaar is uiteindelijk toch het belangrijkste.”

Hoe kunnen organisaties bijdragen? En hoe gaan jullie te werk om ze zover te krijgen?

“Organisaties in de reisbranche kunnen bijdragen door (onderdelen van) reizen te sponsoren, een financiële bijdrage te leveren of door hun reizigers te wijzen op stichting Reis met je Hart. Met elke organisatie probeer ik persoonlijk af te stemmen wat het beste bij hen past. De contacten in de reisbranche komen tot nu toe voornamelijk via mijn eigen netwerk. In de loop der jaren heb ik alle facetten van touroperating gedaan: van inkoop en operationeel management tot marketing en de verkoop van reizen. Organisaties zoals TUI, Sunweb, Thomas Cook maar ook Thuisbezorgd.nl, Connexxion en Europeesche verzekeringen hebben al vakanties mogelijk gemaakt. Ook de ANVR heeft geholpen, door mij de mogelijkheid te geven om hun leden toe te spreken op een congres.”

De reizen van Stichting Reis met je Hart

Hoe onderscheidt Reis met je Hart zich van andere (soortgelijke) stichtingen?

“Reis met je Hart is geen traditionele stichting, maar een platform dat mensen met elkaar in contact brengt, sociale binding vergroot en gevoelens van eenzaamheid verkleint. De stichting opereert als een online platform dat lijkt op crowdfunding. Onze bezoekers en donateurs steunen rechtstreeks iemand die ze zelf uitkiezen. Na de donatie kunnen ze volgen hoe het met diegene gaat. Reis met je Hart steunt een brede doelgroep. Iedereen kan iemand nomineren, vanuit de gunfactor. Anders dan bijvoorbeeld de overheid, hanteren wij geen armoedegrens. Ook mensen vlak daarboven, die gewoon pech hebben gehad in hun leven, kunnen via ons steun krijgen en er toch even tussenuit gaan.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Ons doel is dat we binnen 3 jaar in staat zijn om jaarlijks blijvend 500 vakanties te verzorgen, gesteund door de reisorganisaties en hun reizigers. Daarnaast streven we naar een grote naamsbekendheid zodat iedereen zich bewust is van zijn omgeving, de verborgen armoede en de gevoelens van eenzaamheid. Daarmee onderstrepen we het belang van vakantie. Om deze mensen te bereiken zoeken we samenwerking met gemeenten, zorginstellingen en andere sociale initiatieven. Deze opereren soms ook heel lokaal, waardoor de hulp heel dichtbij komt.”

“Mijn droom is dat vakantie uiteindelijk voor iedereen mogelijk is.”

Meer weten over Stichting Reis met je Hart? Kijk dan eens op hun website of Facebookpagina

Sascha

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>