De meest uitdagende landingsbanen

De top 15 meest uitdagende landingsbanen ter wereld, plus eentje bonus! Factoren zoals de geografische ligging, het drukke luchtverkeer, de (korte) lengte van de landingsbaan, de weersomstandigheden of een combinatie van deze elementen maken dat soms zelfs de meest ervaren piloten moeite hebben met zo'n landing. Kan je nagaan wat de passagiers ervan vinden te moeten landen op een van deze luchthavens.

De meest uitdagende landingsbanen ter wereld

Lukla Airport, Nepal

Lukla is de plek waar de meeste mensen hun expeditie naar Mount Everest beginnen. De landingsbaan heeft aan beide zijden een diepe afgrond en er hoge bergen rondom. Daarnaast moeten piloten ook nog omgaan met sterke winden en verschillende weersomstandigheden. Ook het opstijgen kan voor uitermate veel spanning zorgen. Als het vliegtuig niet genoeg vaart heeft, verdwijnt het in de diepte totdat het wel genoeg snelheid heeft bereikt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er wel eens ongelukken gebeuren. En ook niet dat dit vliegveld tot de meeste uitdagende landingsbanen ter wereld behoort.

Lukla Airport, Nepal

Paro Airport, Bhutan

De Paro vallei in Bhutan, omringd door 5.000 meter hoge pieken van de Himalaya, moet zowat de meest meedogenloze landingsplek in de wereld zijn om te landen. Het vliegveld ligt letterlijk verstopt in een vallei, op 2,2 kilometer hoogte midden in het Himalaya-gebergte. De enige maatschappij die er naartoe vliegt, is het plaatselijke Druk Air. De piloten moeten speciaal getraind zijn om te manoeuvreren tussen de bergen, aangezien ze moeten vertrouwen op eigen inschatting en kunde om de landing tot een goed einde te brengen.

Paro Airport, Bhutan

Funchal Airport, Madeira

Speciale training is vereist voor piloten die moeten landen op het vliegveld van Funchal op het eiland Madeira. Landen tussen een hoge berg en de Atlantische Oceaan maken dit tot een tricky landing, zelfs voor ervaren piloten. Tijdens de laatste minuut voor de landing moet de piloot nog een stevige bocht naar rechts moeten maken om de landingsbaan optimaal te kunnen raken.

Funchal Airport, Madeira

Oorspronkelijk was de landingsbaan slechts 1.500 meter en dat maakte landen zelfs voor de meest ervaren piloot een hele klus. Om ervoor te zorgen dat ook grote passagiersvliegtuigen konden landen, werd besloten om de lengte van de landingsbaan uit te breiden naar 2.700 meter. Een enorme brug met tweehonderd pilaren werd gebouwd om de bestaande landingsbaan te verlengen.

Courchevel Airport, Frankrijk

Een van de kortste landingsbanen ter wereld! Met een landingsbaan van slechts 520 meter en een heuvel met een helling van 18.5% die halverwege de baan ligt, is het noodzakelijk om de vliegtuigen op tijd tot stilstand te brengen. Bij het opstijgen is het handig om de heuvel af te kunnen rijden om de vereiste snelheid te krijgen. De landingsbaan heeft een lastige aankomst door het diepe dal waarin geland moet worden. Ook hier mogen alleen speciaal gediplomeerde piloten landen, omdat er geen standaard landingsprocedure is. De trouwe James Bond fan zal het vliegveld van Courchevel ongetwijfeld herkennen van de film Tomorrow Never Dies.

Courchevel Airport, Frankrijk

Malé Airport, Malediven

Paradijselijk heeft ook zijn grenzen. Tenzij je met een watervliegtuig aan wal wordt gezet, klinkt een landing op de Malediven in ieder geval beter dan het eruit ziet.

Malé International Airport, Malediven

Luchthaven Wellington, Nieuw-Zeeland

Luchthaven Wellington International Airport heeft één landingsbaan, die bijna twee kilometer lang is. Wellington wordt ook wel “windy Wellington” genoemd, omdat de stad in een tochtgat tussen een aantal bergruggen en omringd door water ligt. De wind gaat er dan ook regelmatig heftig tekeer, wat het lastig maakt voor de piloten het vliegtuig goed aan de grond te zetten. Zelfs de grootste vliegtuigen hebben last van de harde rukwinden. Toch zijn er relatief weinig ongelukken gebeurd.

Wellington Airport, Nieuw-Zeeland

Kai Tak Airport, Hong Kong

Met de talloze wolkenkrabbers van Kowloon en hoge bergen in de omgeving was deze landing uitdagend voor elke piloot! De landingsbaan lag in zee en met het ‘voeteneind’ in het centrum van de stad. Hierop aanvliegen vereiste een speciale opleiding voor piloten. De luchthaven stond bekend om zijn spectaculaire aanvliegroute en daling, en daardoor als een van de meest extreme en gevaarlijkste luchthavens ter wereld.

Kai Tak Airport, Hong Kong

Kai Tak was tot en met 1998 de internationale luchthaven van Hong Kong. Inmiddels is deze luchthaven vervangen door de nieuwe luchthaven op Lantau Island.

Matekane Air Strip, Lesotho

Matekane Air Strip, LesothoDe start- en landingsbaan op 2.300 meter hoogte in de bergen van de Zuid-Afrikaanse enclave Lesotho is met een minuscule lengte van 400 meter een van de kortste uit dit lijstje. Vooral het opstijgen is een hachelijke onderneming, wetende dat aan het einde de baan na 400 meter plotseling ophoudt en er een klif van 600 meter diepte wacht. Het is dus een kwestie van zoveel mogelijk vaart maken en op het eind zak je waarschijnlijk een stukje het ravijn in, voordat het vliegtuig echt vliegt.

Lesotho is een klein landje van bijna 2 miljoen inwoners in zuidelijk Afrika. Lesotho is de enige onafhankelijke staat ter wereld die volledig boven de 1.000 meter ligt. Het laagste punt ligt op 1.400 meter en 80% van het land ligt boven de 1.800 meter. Het landschap is vanuit grote hoogte gezien adembenemend zo mooi. Hoge bergen en diepe ravijnen met hier en daar grote watervallen. Matekane Airstrip ligt in het district Mafeteng.

Gustaf III Airport, St. Barts, Caribbean

De aankomst op Saint Barth is diep over een hoge berg, terwijl het verkeer net onder de vliegtuigen door de bergen oprijdt. Vertrekkende vliegtuigen vliegen net over het strand. Zonaanbidders wordt dan ook afgeraden aan het eind van de landingsbaan te gaan liggen.

Gustaf III Airport, St. Barts, Caribbean

Princess Juliana Airport, Sint Maarten

De luchthaven op het Caraïbische eiland Sint Maarten is bekend om de korte landingsbaan, slechts 2.000 meter lang. Hierdoor is de landingsbaan eigenlijk alleen geschikt is voor kleine en middelgrote vliegtuigen. Toch landen ook jumbo’s zoals de Boeing 747 of de Airbus A340 op de Prinses Juliana luchthaven. De grote toestellen zijn genoodzaakt om rakelings over het strand te vliegen om tijdig te kunnen landen, wat vaak spectaculaire amateurbeelden oplevert van verbouwereerde toeristen. De vliegtuigen vliegen slechts 10 tot 20 meter boven de op het Maho Beach liggende toeristen. Ondanks het feit dat de aanvliegroute heel lastig is, zijn er geen belangrijke incidenten gebeurd.

Princess Juliana Airport, Sint Maarten

Saba Island Airport, Nederlandse Antillen

Als laatste in het rijtje van het Caribisch gebied selecteerden we de luchthaven op het kleine eiland Saba op de Nederlandse Antillen. Hoewel zich hier geen grote tragedies hebben afgespeeld, zijn vliegtuigexperten het erover eens dat dit één van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Piloten moeten steeds rekening houden met sterke windvlagen tijdens de aanvliegroute. De luchthaven bevindt zich namelijk tussen hoge heuvels en diepe kliffen en er zijn op deze landingsbaan geen uitwijkmogelijkheden. Net zoals de landingsbaan van Lesotho is deze van Saba slechts 400 meter lang, misschien wel de kortste landingsbaan onder de commerciële luchthavens. Als het vliegtuig van de landingsbaan schiet, valt het 60 meter naar beneden in zee.

Saba Island Airport, Nederlandse Antillen

Gibraltar Airport

Het vliegveld van Gibraltar is gelegen op de landengte die de rots van Spanje scheidt. De landingsbaan op Gibraltar is nauwelijks 1,8 kilometer lang en mondt bovendien vrolijk uit in de Middellandse Zee. Met een berg aan de ene kant en een stadje aan de andere, lijkt er niet veel ruimte voor een landingsbaan. Toch is er iets op gevonden.

Gibraltar Airport

Het meest opmerkelijke is echter dat de startbaan de drukste hoofdweg in Gibraltar, Winston Churchill Avenue, kruist. Als er een vliegtuig opstijgt of landt, worden de auto’s en voetgangers tegengehouden door slagbomen. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft het vliegveld door de unieke ligging last van uiterst onvoorspelbare en snel veranderende weersomstandigheden. Piloten moeten bij de landing dus een uiterste precisie aan de dag leggen en heel hard aan de handrem trekken wanneer ze de grond raken.

Toncontin Airport, Honduras

Piloten moeten een bocht van 45 graden naar links maken kort voor de landing in een bergachtige vallei in Tegucigalpa, de hoofdstad van Honduras. Plotseling verdwijnt dan de berg waar je tegenop dreigt te vliegen uit zicht en daalt het vliegtuig met een noodgang. Vliegtuigen die groter zijn dan de Boeing 757, kunnen geen gebruik maken van deze luchthaven.

Toncontin Airport, Honduras

Ice Runway, Antarctica

De landingsbaan in Antarctica is niet van asfalt, maar van ijs. Deze ijzige baan vlakbij het Amerikaanse onderzoeksstation McMurdo wordt gebruikt om goederen en onderzoekers te vervoeren. Omdat er op Antarctica geen gebrek is aan ruimte, kunnen vliegtuigen als de C-120 Hercules en C-17 Globemaster III met het grootste gemak landen. Wel moet opgepast worden dat de vliegtuigen door het gewicht niet wegzakken in de sneeuw en dat het ijs niet doorzakt. Een speciale laser meet hoever het ijs al is doorgezakt. Mocht de kritieke grens van 25 centimeter bereikt worden, wordt het vliegtuig doorgezonden naar één van de twee andere landingsbanen op het continent, Williams Field of Pegasus Field.

McMurdo Ice Runway, Antarctica

Barra Airport, Schotland

Deze ongewone luchthaven is gelegen op een van de eilandjes van de Schotse Hebriden. De landingsbaan bevindt zich in een brede baai. Het is een van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen het strand gebruiken om op te stijgen en te landen. Bij hoogtij wordt de baan overspoeld door de zee. Vluchtschema’s moeten op het eiland Barra dus rekening houden met de getijden. Overdag wordt het strand op natuurlijke wijze verlicht door de zon en ‘s nachts laten een aantal auto’s op de parkeerplaats hun lichten aan om bij te dragen aan de zichtbaarheid van het vliegveld.

Barra Airport, Schotland

Fraser Island Airport, Orchid Beach, Australië

Fraser Island is indrukwekkend; bodem van zand, zeer dicht begroeid, hoge bomen en tussen dit alles door fresh water creekjes. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld, voor de Australische oostkust. De wegen zijn onverhard en vanwege het mulle zand zijn de wegen alleen begaanbaar voor auto’s met vierwielaandrijving. Het strand dient als snelweg. Bij Eurong dient het strand tevens als landingsbaan voor kleine vliegtuigen. Op de snelweg/landingsbaan (het strand) moeten zowel de bestuurders van de auto’s als de piloten dus goed uitkijken!

Fraser Island Airport, Orchid Beach, Australië

Martijn
  1. Jeanco zegt:

    Ja ik ben het met B.Sprengers eens: Lukla is veeeeel lastiger dan een aantal van de in dit lijstje voorkomende strips. Het probleem zit ‘m vooral in de hoogte van het plateau waarop het veldje ligt (9100 ft) en de korte baan (460 m om precies te zijn maar wel sinds kort geasfalteerd). Te snel binnenkomen: boem tegen de bergwand, te langzaam binnenkomen: te weinig lift op die hoogte en de passagiers moeten na de crash weer 600 m klimmen om Lukla toch te bereiken. De piloot heeft geen foutenmarge. En een go-around kan daar ook bijna niet. Er vliegen alleen helicopters, Twin Otters, Dorniers 228 en soms de Pilatus PC6 en alleen bij goed zicht. Anders wordt er niet gevlogen. Voordeel is wel dat je bergopwaarts landt en bergafwaarts vertrekt: de baan heeft een helling van 12 %, wat betekent dat je bij de landing liefst 86 m omhoog rijdt! Tenminste als je precies op het zebrapad landt……..

  2. susanne zegt:

    Ik vroeg me af of een van jullie wel eens per vliegtuig naar Madeira is geweest en of je nog weet waar de landingsbaan is. Heeft Madeira een landingsbaan of moet het vliegtuig op Porto Santo landen, een eilandje ernaast? Groet, Susanne

  3. Hoi Susanne,

    Het ligt eraan met wie je vliegt. Transavia bijvoorbeeld vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Santa Catarina, nog geen 20 kilometer van Funchal. De Aerobus rijdt ongeveer om het uur naar de stad. TAP vliegt op beide luchthavens, zowel die van Funchal als Porto Santo (Vila Baleira).

  4. Funchal valt nu weer mee.
    Tot voor kort had Madeira Airport een erg korte landingsbaan waardoor het een moeilijk vliegveld was voor piloten. Met steun van de Europese Unie werd de baan in 2000 verlengd.
    Per jaar maken ruim 2 miljoen passagiers gebruik van Madeira Airport

  5. Supaamarko zegt:

    Ik mis Skiathos in dit lijstje. Vaak komt Sint Maarten in dit soort lijstjes voor maar Skiathos is eigenlijk een veel lastigere versie van Sint Maarten maar dan in Griekenland! Kijk maar is op YouTube naar de gevaarlijk lage landingen op Skiathos die mensen van het strand af blazen…

  6. Peter van Dusschoten zegt:

    Welke ik ook mis is het vliegveld Innsbruck. Baan 08 is de lastigste variant. Als je vanaf het oosten komst vlieg je eerst op het vliegveld aan. Vlak voor het vliegveld maakt het vliegtuig een bocht naar links om vervolgens evenwijdig langs de baan en laag over de bergwand te vliegen. Is het vliegtuig het vliegveld voorbij dan volgt een 180 graden dalende bocht naar het vliegveld.

    • Judith zegt:

      Jaaa! Deden we 31/12/2016 met prachtig helder zicht!!! Zo mooi! Piloot kondigde de bocht ook aan, zodat iedereen kon kijken !

  7. Peter van Dusschoten zegt:

    En wat dacht je van Lugano ook een prachtige approach!. Eerst over de luchthaven vliegen en vervolges tussen de bergen een 210 graden bocht om voor de baan uit te komen. Plaats aan het de linkerkant van het vliegtuig is een must!. Na touch down flink in de remmen want de baan is kort. Het is zeker de moeite waard om een vlucht naar Lugano te boeken. Veelal vindt de vlucht plaatst vanuit Zürich.

  8. Download google earth pro, zoek 1 van de vliegvelden op en dan: Ctrl + A

    Geweldig!! Vliegen in google earth!
    (F = Flaps hoger
    Shift F = Flaps lager
    G = Gear)

  9. Pieter zegt:

    Er is er een ik weet niet waar, maar daar ga je gewoon keihard een snoekduik naar beneden en heb je het gevoel dat je gaat neerstorten, maar dat is onderdeel van de landingsprocedure. Het is een hele korte landingsbaan. Ik weet alleen niet waar, zoveel plekken geweest kan niet alles onthouden. Ik dacht Canada, maar dat kan gewoon niet kloppen.

    • Ja het is soms niet normaal wat voor manoeuvres er uitgehaald moeten worden om te landen. Ik heb ook weleens zoiets gelezen over het Caraïbische eiland Saint Barthelémy, dat het vliegtuig een kleine duik naar beneden moet nemen omdat er 100 meter voor de landingsbaan nog een drukke rotonde ligt. Mocht het je nog te binnen schieten, laat het dan vooral weten!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>